پنج افسانه مربوط به شیرها؛ “شیرشاه” وجود دارد؟

0
250

از شیر نیمیایی که به دست هرکول کشته شد تا خدای جنگ مصری، ماحس، که سرش به شکل شیر بود، تصویر شیر همواره الهام‌بخش افسانه‌ها در سراسر دنیا بوده است. علاوه بر ایفای نقش در افسانه‌های انسانی، شیر‌ها برای خودشان هم افسانه‌هایی دارند. برخی از این افسانه‌ها و واقعیت‌های پشت آن را به قلم الفی شو بخوانید.

“شیرشاه”وجود ندارد

برخلاف آن‌چه فیلم کلاسیک دیزنی شیرشاه القا می‌کند، درگله شیر، موفاسا یا سیمبایی وجود ندارد که رئیس سایر شیر‌ها (یا سایر حیوانات) باشد. شیر‌ها در جامعه‌ای برابر و بدون رده‌بندی زندگی می‌کنند و شاه و ملکه‌ای در کار نیست.

شاه جنگل بدون درخت

شیر‌ها به “شاه جنگل” معروفند. اما این لقب کمی گمراه‌کننده است، زیرا شیر‌ها عملا در جنگل زندگی نمی‌کنند (و همان‌طور که به تازگی دریافتیم شاه هم ندارند). محل زندگی‌شان خاردشت، چمنزار، جلگه بی‌درخت و تپه سنگی است، و نه جنگل.

شیر‌ها در جنگل زندگی نمی‌کنند

ریشه کلمه جنگل “jangle” در زبان هندی است که به معنای جنگل یا زمین بایر است. مورد دوم به راحتی می‌تواند اشاره به جلگه بی‌درخت نیز داشته باشد.
زال

شیر‌های سفید چشم‌های آبی دارند

شیر‌های سفید در سراسر آفریقا همواره حیواناتی مقدس شمرده شده‌اند و تصوری غلط وجود دارد که زال هستند. درست است که شیر‌های زال هم وجود دارند، اما شیر‌ها سفید زیرگونه‌ای از شیر‌ها هستند. شیر‌های سفید جهشی رگرسیونی دارند که لیوسیسم نام دارد و به این معنی است که ملانین کم‌تر دارند- رنگدانه‌ای که رنگ کرک و چشم شیر را کنترل می‌کند. در واقع، از روی رنگ چشم می‌توان تفاوت بین شیر زال و شیر سفید را تشخیص داد. شیر‌های سفید چشم آبی دارند در حالی که رنگ چشم شیر‌های زال قرمز یا صورتی است.

داشتن یال به معنی شیر نر موفق


داشتن یال به معنی نر بودن شیر نیست

یال شیر معمولا به دیده معیاری برای سنجش جذابیت جنسی شیر برای جفت اش دیده می‌شود. هر چقدر حجم یال بیشتر باشد، جذابیت شیر نر بیشتر است.

اما شواهد جدید این مساله را رد می‌کند. شیر‌های بی‌یال نر در ساوو در کنیا نشان دادند می‌توانند جفت جذب کنند و در عین حال با موفقیت از قلمرو خود در مقابل شیر‌های نر دیگر دفاع کنند.

هم‌چنین داشتن یال همیشه به معنی نر بودن نیست. شیر‌های ماده‌ی یال‌دار به ویژه در دلتای اوکاوانگو در بوتسوانا دیده شده‌اند. این شیر‌های ماده کار‌هایی را می‌کنند که معمولا شیر‌های نر انجام می‌دهند و احتمال نازا بودن‌شان بیشتر است.

شکار


همیشه شیر ماده نیست که به شکار می‌رود

بینش مرسوم از گله شیر این است که مسئولیت شکار به عهده‌ی شیر‌های ماده است. اما شواهد نوظهور پیشنهاد می‌کنند این مورد همیشه صادق نیست.

به گزارش بی بی سی؛ درست است که نقش اصلی شیر ماده شکار است و شیر نر معمولا مسئول مراقبت از قلمرو مراقبت است، اما شیر‌های نر می‌توانند برای خود شکار کنند. علاوه بر این، تحقیقات نشان می‌دهد میزان موفقیت هر دو جنس نیز تقریبا برابر است.