پمپئو: رژیم جمهوری اسلامی برغم شیوع کرونا به اقدامات تروریستی در جهان ادامه می‌دهد

0
174

مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه 13 ماه مه 2020 طی کنفرانسی مشترک با نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در شهر بیت المقدس، گفت، رژیم آیت الله‌ها در ایران حتی در دوران بیماری همه‌گیری کرونا که مردم ایران به شدت تحت فشار اقتصادی و مشکلات بهداشتی هستند، با بکارگیری منابع مالی این کشور به اقدامات تحریک‌آمیز تروریستی در سراسر جهان، ادامه می‌دهد.

وزیر خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری مشترک با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در بیت المقدس، گفت: «این نوع اقدامات رژیم جمهوری اسلامی ماهیت افرادی که این کشور را رهبری می‌کنند، را آشکار می‌کند».

بازدید پومپئو از اسرائیل به عنوان اولین سفر وزیر خارجه آمریکا پس از شیوع بیماری همه گیر Covid-19 به شمار می‌رود.

وزیر خارجه آمریکا در این سفر با نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل،‌ بنی گانتز رهبر حزب آبی و سفید، یوسی کوهن رئیس موساد و گبی اشکناز وزیر خارجه احتمالی اسرائیل در آینده دیدار خواهد کرد.

پومپئو پیش از سفر کوتاه خود به اسرائیل در مصاحبه با روزنامه «هیوم» گفت: «امیدواریم بتوانیم رهبران فلسطین را متقاعد کنیم که آنها باید بر اساس چشم انداز صلحی که توسط دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا طرح شد، مذاکره با اسرائیلی‌ها را شروع کنند».

وزیر خارجه آمریکا در باره تایید یا رد برنامه الحاق یکجانبه اسرائیل مناطقی از کرانه باختری از سوی آمریکا اظهار نظری نکرد و گفت، که او بار دیگر برای شنیدن نظرات نتانیاهو و گانتز در مورد به اسرائیل خواهد آمد.

پیشتر دیوید فردمن سفیر آمریکا در اسرائیل، که یکی از طراحان برنامه صلح ترامپ است، گفته بود اسرائیل در هفته‌های آینده مناطقی از کرانه باختری را به خاک خود الحاق خواهد کرد.

پمپئو پیش از این سفر در مصاحبه با روزنامه اسرائیلی «هیوم» تاکید کرده بود که یکی از اهداف اصلی سفر او به اسرائیل گفت‌و‌گو درباره تداوم تهدیدهای جمهوری اسلامی، چگونگی مقابله با این تهدیدها و بازداشتن جمهوری اسلامی از دستیابی به سلاح هسته‌ای است.

از سوی دیگر نخست وزیر اسرائیل از ادامه فشارهای آمریکا علیه جمهوری اسلامی که به اقدامات خصمانه علیه اسرائیل، آمریکا و همه کشورهای منطقه ادامه می دهد، تشکر و قدردانی کرد. نتانیاهو گفت جمهوری اسلامی کشوری است که بیشترین مبتلایان به بیماری کوید 19 را در خاورمیانه به خود اختصاص داده است.

نتانیاهو از دولت پرزیدنت ترامپ برای اقدامات علیه جمهوری اسلامی تقدیر کرد. او خروج آمریکا از «توافق اشتباه و خطرناک جمهوری اسلامی» را اقدام قابل تقدیر پرزیدنت ترامپ نامید.

نخست وزیر اسرائیل همچنین گفت اقدام آمریکا در حذف فرمانده تروریستی جمهوری اسلامی و طرح تمدید تسلیحاتی جمهوری اسلامی در سازمان ملل دیگر اقدامات قابل تقدیر دولت پرزیدنت ترامپ و دولت آمریکا بوده است.

العربیه نوشت؛ نخست وزیر اسرائیل همچنین گفت اقدام آمریکا در حذف فرمانده قاسم سلیمانی که او را «فرمانده تروریستی جمهوری اسلامی» نامید و همچنین تلاش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی جمهوری اسلامی در سازمان ملل را از اقدامات قابل تقدیر دولت پرزیدنت ترامپ و دولت آمریکا دانست.