پمپئو: جمهوری اسلامی دست به راهزنی دریایی در سطح حکومتی زده است

0
189

مایک پمپئو در مورد اقدامات جمهوری اسلامی در نزدیکی تنگه هرمز و توقیف نفتکش بریتانیایی گفت که ایران حالا دست به راهزنی دریایی در سطح حکومتی زده و یک کشتی که در حال حرکت در آب‌های بین‌المللی است را توقیف می‌کند.

آقای پمپئو روز دوشنبه ۳۱ تیرماه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز در مورد وضعیت نفتکش‌ها در تنگه هرمز و نقش احتمالی آمریکا در بازپس‌گیری آن نفتکش گفت: «در وهله‌ اول، مسئولیت با بریتانیا است که از کشتی‌های خود مراقبت کنند. اما … شما خوب از این قضیه خبر دارید. این کارها هیچ ارتباطی به تحریم‌های آمریکا ندارد. این به خاطر آن است که [نظام] دین‌سالار، رهبری جمهوری اسلامی، و تعصب انقلابی آنها برای اجرای اقدامات تروریستی در جهان برای مدت چهار دهه، همچنان ادامه دارد. این رژیم بدی است که احترامی به مردم ایران نمی‌گذارد و حالا دست به راهزنی دریایی بین‌المللی کرده که در آن یک حکومت، یک کشتی که در آب‌های بین‌المللی در حرکت است را توقیف می‌کند.»

وزیر خارجه آمریکا افزود: «این رفتاری است که ما برای مدت ۴۰ سال از جمهوری اسلامی دیده‌ایم. ایالات متحده مسئولیت دارد که نقش خود را ایفا کند. ولی جهان هم نقش بزرگی دارد تا این مسیرهای حرکتی دریایی را باز نگاه دارد. من مطمئن هستم این کار را خواهیم کرد و مطمئنم مردم ایران هم نهایتا حاکمیتی خواهند داشت که رفتارش سزاوار مردم ایران باشد.»

او در پاسخ به این پرسش که آیا فکر می‌کنید خودداری آمریکا از نشان دادن واکنش نسبت به سرنگونی پهپاد آمریکایی، باعث شده ایرانی‌ها اقدام خود را ادامه دهند، گفت: «نه، اصلا فکر نمی‌کنم این‌طور باشد. به نظرم رهبری جمهوری اسلامی می‌داند که آمریکا توانایی پاسخگویی، به شکلی که حافظ منافع آمریکا در سرتاسر جهان باشد، را دارد. پرزیدنت [ترامپ] تصمیم گرفت که پاسخش خویشتن‌دارانه و سنجیده باشد و من فکر نمی‌کنم جمهوری اسلامی این اقدام را به مثابه چراغ سبز [برای ادامه اقداماتش] تلقی کرده باشد. من گزارش‌های اطلاعاتی دیده‌ام که آن را تایید می‌کند.»

به گزارش صدای آمریکا؛ وزیر خارجه آمریکا گفت: «آن‌ها می‌دانند آمریکا قدرتمند است. شما دیده‌اید که ما مقادیر اندکی از منابع اضافی خود را به منطقه برده‌ایم، و دیده‌اید که واکنش ما با خویشتن‌داری همراه بوده است. ما خواستار جنگ با جمهوری اسلامی نیستیم؛ ما می‌خواهیم آن‌ها مانند کشوری عادی رفتار کنند. من فکر می‌کنم که آنها این را درک می‌کنند و فکر می‌کنم که چشم جهان دارد به روی این حقیقت، که این یک تهدید واقعی است، باز می‌شود. این فقط تهدیدی علیه آمریکا یا اسرائیل نیست؛ بلکه تهدیدی علیه همه ما است.»