پروژه مهار جمهوری اسلامی و تحریکات مرموز و عجیب در منطقه، بقلم مهرداد حیدرپور

0
225

ایالات متحده امریکا با خروجش از افعانستان تجهیزاتی به ارزش نزدیک به 85 میلیون دلار در اختیار نیروهای طالبان قرار داد و یا بهتر است گفته شود که طالبان را تجهیز کرد.

اما آنسوتر کشور جعلی آذربایجان با ترکیه و اسرائیل به یک اتحاد نانوشته به هم رسیدند و هر 3 کشور در امر تجهیز و به روزرسانی تسلیحاتی یکدیگر به هم کمک میکنند. خصوصا ترکیه و اسرائیل که اذربایجان را کاملا تجهیز و مجهز به جدیدترین ادوات نظامی نموده اند (البته در این میان اذربایجان و ترکیه بیشتر به اسرائیل احتیاج دارند، اسرائیل برای تجهیز ارتش خود نیازی به انها نداشته و ندارد.)

اما در داخل ایران ارتش تحت امر جمهوری اسلامی نه تنها خسته و فرسوده و کهنه شده بلکه سران جمهوری اسلامی با توهم زیاد و دل خوش نمودن به قدرت موشکی هیچ تلاشی برای تجهیز و به روز رسانی ارتش ایران نداشته و ندارد.

به برکت جمهوری اسلامی حتی یکی از استانهای مرزی که مردم ساکن ان از عملکرد سران جمهوری اسلامی راضی باشند وجود ندارد و همگی ناراضی و نگاهی توام با خشم و نفرت به جمهوری اسلامی داشته و دارند.

بتازگی هم پاکستان در یک حرکت عجیب نزدیکی مرموزی به ترکیه و اذربایجان پیدا کرده و هر سه کشور همدیگر را برادر خطاب میکنند. پاکستانی که قدرت اتمی است و از نظر نظامی در این سالها برتری نسبی و چشم گیری نسبت به ارتش ایران تحت امر جمهوری اسلامی پیدا نموده است.

ترکیه نیز با طالبان ارتباط سیاسی مناسبی دارد. طالبان همچنین اعلام نموده که با اسرائیل مشکلی ندارد طالبان با عربستان شراکت مذهبی دارد و بیش از 945 کیلومتر مرز مشترک با ایران. طالبان ثابت کرده که هر وقت گرسنه هستند دستشان به سوی عربستان و امارات متحده عربی دراز شده و مخارج خورد و خوراک خود را از انها میگیرند و همه هم نه تنها با جمهوری اسلامی بلکه با تاریخ و فرهنگ ایران و ایرانی مشکلاتی اساسی دارند.

جنگ مذهبی و ایدئولوژی سنی و شیعه در منطقه ضدیت طالبان با اهل تشیع و شیعیان هزاره در افغانستان بمب گذاری ها در مناطق شیعه نشین کابل و شهرهای بزرگ افغانستان و از دید طالبان ایرانی ها هیچ فرقی با شیعیان هزاره افغانستان ندارند پس دشمن طالبان و اسلام حنفی تلقی میشوند .

در مشهد محله ای وجود دارد به نام محله (آب و برق)کمی بیش از 20 سال پیش نیروهای طالبان تا کوههای این محله که در حومه مشهد قرار دارد امده و هفته ای نبود که خبر گم شدن تنی چند از دخترهای ان محله شنیده نشود. درست در همان زمان هم بود که یگان مرزی نیروی انتظامی با نیروهای طالبان در حومه مشهد و همین محله (آب و برق) درگیر شده و سعی در امن کردن منطقه و پاک نمودن انجا از وجود نیروهای چریکی طالبان داشتند. نا امن کردن شهرها و مناطق مرزی مشترک ایران با افغانستان توسط طالبان محتمل و حتمی است و خیلی زودتر از انچه که تصور میکنیم اتش افروزی طالبان در مرزهای شرقی شروع خواهد شد.

در افتادن با طالبان یعنی یک درگیری سیاسی نظامی و اقتصادی فرسایشی و بی سرانجام که به سود ایران و ایرانی نیست. در کتاب شاه عباس بزرگ اثر و نوشته استاد فلسفی قید شده که اشرف افغان بعد از فتح اصفهان شاهزادگان صفوی را بخاطر شعیه بودن و سید نامیده شدن گردن زد و اجساد انها را در کیسه ریخت و در یک گودال بزرگ انداخت و …

استانهای مرزی که عمدتا سنی مذهب هستند بیش از 40 سال است که توسط حکومت جمهوری اسلامی هیچ رسیدگی به آنها نشده و همگی ناراضی از تبعیض و ناعدالتی هستند. به همین سبب است که مولانا عبد الحمید مفتی و بزرگ مذهبی منطقه سیستان و بلوچستان در شگفتی بسیار همگانی پیروزی طالبان در افغانستان را تبریک گفته و این بخودی خود یکی از نشانه های گرایش مردم منطقه از سر ناچاری به طالبان است .

اما بگوییم از تجهیز مرزهای شرقی ایران که اصلا درست و علمی تجهیز نشده است. لشکر 77 خراسان تنها خسته و فرسوده لشکر ۷۷ خراسان زمانی (در دوران پهلوی) بزرگترین یگان پیاده مکانیزه در ایران و خاورمیانه، چهارم در آسیا و بیست و یکم در جهان بود. به تنهایی میتوانست سدی محکم در برابر دشمنان و فنته انگیزی بدخواهان ایران در مرزهای شرقی باشد.

اما اکنون به برکت جمهوری اسلامی تنها شبحی خسته و فرسوده و با امکاناتی کهنه واز رده خارج شده از ان لشگر پر افتخار باقی مانده که نه تنها نمیتواند به تنهایی در برابر طالبان مقاومت کند بلکه نیاز مبرم و فوری به توجه و ترمیم و نوسازی و تجهیز به ادوات جدید دارد . این لشگر تیپهای در مناطقی در سطح استان خراسان داشته که فقط نام تیپ را یدک میکشند چرا که طبق گزارشات دریافتی مجموع تجهیزات و ادوات و امکانات انها در یک گردان است!!

اما سیاست منفعلانه جمهوری اسلامی حاکم بر ایران که نه اقتصاد دارد و نه ارتش و قوای نظامی مدرن و مجهز و نه عقلانیت و دیپلماسی و درایت سیاسی در برابر طالبان تحت امر و کنترل پاکستان و اذربایجان و ترکیه که متحدی مانند اسرائیل دارند چیست و چه خواهد بود !؟

جمهوری اسلامی جز رجز خوانی های پوشالی چه در چنته خود دارد که پاکستان اتمی و ترکیه و اسرائیل و نوچۀ آنها کشورذربایجان ندارد!!؟ در واقع دشمنی پاکستان اتمی و عوامل انها (طالبان) در افغانستان و دشمنی آذربایجان و ترکیه که متحدی چون اسرائیل دارند با جمهوری اسلامی حاکم بر ایران اصلاً و ابداً به نفع ایران و ایرانی نیست و جمهوری اسلامی با این دشمن تراشی ها و ضعف دیپلماسی به دور از عقلانیت و غیرت ملی میهنی سبب پدید امدن وقایعی نگران کننده وشوم خواهد شد.

جمهوری اسلامی در حال حاضر نه هوشمندی دارد و نه عقلانیت و غیرت ملی میهنی و نه ابزاری برای مقابله با دشمنی و مواجه نظامی با همسایگان و حتی طالبان..