پرزیدنت ترامپ: برای جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح اتمی، احتمال دارد اقدام نظامی را در نظر بگیرم

0
178

رئیس جمهوری ایالات متحده می‌گوید که برای جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای ممکن است اقدام نظامی را در نظر بگیرد.

پرزیدنت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، در گفت‌وگویی اختصاصی با نشریه تایم که روز سه‌شنبه ۲۸ خرداد منتشر شد، در پاسخ به این پرسش که در میان اقداماتی که جمهوری اسلامی به آن دست می‌زند کدام یک اقدام نظامی احتمالی آمریکا را در پی خواهد داشت، گفت که «در مورد [جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی به] سلاح اتمی» قطعا احتمال اقدام نظامی را مد نظر قرار می‌دهد.

پرزیدنت ترامپ همچنین گفت که با نظر کارشناسان امنیتی در معرفی جمهوری اسلامی به عنوان مسئول حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان، موافق است. وی افزود: «فکر می‌کنم کمتر کسی در مورد آن تردید داشته باشد.»

رئیس جمهوری آمریکا در این گفت‌وگو، اهمیت استراتژیک دریای عمان برای ایالات متحده را کمتر از گذشته خواند و گفت: «[کشورهای] دیگر حجم عظیمی نفت از آن‌جا می‌گیرند؛ ولی ما خیلی کم [از آن‌جا نفت] می‌گیریم. ما در دو سال و نیم گذشته پیشرفت چشمگیری در حوزه انرژی داشته‌ایم و … حالا خودمان یک صادرکننده انرژی هستیم.»

این گفت‌وگوی تقریبا یک ساعته روز دوشنبه ۲۷ خرداد در کاخ سفید انجام شده است.

اظهارات رئیس جمهوری آمریکا در حالی است که جمهوری اسلامی روز دوشنبه ۲۷ خرداد اعلام کرد که تولید اورانیوم غنی شده را تا چهاربرابر افزایش داده و تا ۱۰ روز دیگر جمهوری اسلامی از سقف ۳۰۰ کیلو اورانیوم غنی‌شده عبور می‌کند.

این خبر واکنش اسرائیل و بریتانیا را در پی داشت.

به گزارش صدای آمریکا؛ در توافق اتمی موسوم به برجام، بخشی در نظر گرفته شده که می‌گوید در صورت تخطی جمهوری اسلامی از اجرای این توافق، تمامی تحریم‌هایی که قبل از این توافق علیه جمهوری اسلامی اعمال شده بود، به جای خود بازمی‌گردد.