پارلمان عراق استعفای نخست‌وزیر این کشور را پذیرفت

0
209

همزمان با ادامه تظاهرات در عراق، پارلمان این کشور روز یکشنبه اول دسامبر با استعفای عادل عبد‌المهدی موافقت کرد. دادگستری عراق نیز حکم اعدام یک افسر پلیس و حکم جلب رئیس پیشین گروه بحران ذی‌قار را به سبب سرکوب معترضین صادر کرد.

پارلمان عراق روز یکشنبه اول دسامبر ضمن موافقت با استعفای عادل عبد‌المهدی، نخست‌وزیر این کشور اعلام کرد که بزودی از رئیس جمهوری، برهم صالح، خواهد خواست تا نخست‌وزیر جدیدی تعیین کند.

از سوی دیگر، یکی دیگر از تظاهرکنندگان در همبن روزدر بغداد به ضرب گلوله نیروهای امنیتی کشته شد. اندکی پس از اعلام این خبر، دادگاهی در جنوب عراق حکم اعدام یک افسر پلیس به نام سرگرد “طارق مالک کاظم” را به جرم به قتل رساندن دو تن از معترضین در کوت صادر کرد.

حکم جلب ژنرال جمیل کامل الشمری از فرماندهان ارتش عراق و رئیس سابق گروه بحران ذی‌قار به دلیل صدور فرمان قتل معترضان نیز صادر شده است.

عادل عبدالمهدی، نخست وزیر مستعفی عراق، به تازگی جمیل الشمری را در پی کشته یا زخمی شدن بیش از دویست تن از تظاهرکنندگان در استان ذی‌قار از مدیریت گروه بحران این استان عزل کرده بود.

امروز در ۹ استان عراق از جمله نجف، کربلا، ذی قار، الدیوانیه، المثنی، میسان، بابل و دیالی عزای عمومی و تعطیل رسمی بود. دو دانشگاه تکریت و موصل نیز به دانشگاه‌های بغداد، میسان و بصره پیوستند و برای قربانیان اعتراضات عزای عمومی اعلام کردند.

محمد العطا، استاندار بغداد، نیز به مناسبت بزرگداشت کشته شدگان در تظاهرات از روز یکشنبه اول دسامبر سه روز عزای عمومی اعلام کرد.

به گزارش رادیوفرانسه؛ پاپ فرانسوا هم در همین روز پس از بازگشت از تایلند و ژاپن گفت که با نگرانی وقایع عراق را تعقیب میکند و از خداوند خواست که در این کشور صلح و صفا برقرار سازد.