ونزوئلا: نفت‌کش‌های جمهوری اسلامی را اسکورت نظامی می‌کنیم

0
281

وزیر دفاع ونزوئلا روز چهارشنبه اعلام کرد به محض ورود نفت‌کش‌های جمهوری اسلامی حامل سوخت به منطقه انحصاری اقتصادی این کشور، نیروهای نظامی برای اسکورت آن اعزام می‌شوند.

این سخنان ولادیمیر پادرینو پس از آن منتشر می‌شود که خوان گوایدو، رهبر مخالفان دولت بولیواری نیکلاس مادورو گفته بود ورود نفت‌کش جمهوری اسلامی به منطقه باید زنگ خطر را برای آمریکای لاتین به صدا در آورد.

ایالات متحده آمریکا پیشتر تهدید کرده بود به حرکت این کشتی‌ها واکنش نشان خواهد داد.

جمهوری اسلامی و ونزوئلا، هر دو عضو اوپک هستند و صنعت نفت آن‌ها از سوی ایالات متحده آمریکا تحریم شده است.

نفت‌کش‌های فورچون، فورست، پِتونیا، فاکسون و کلیول حدود ۱/۵ میلیون بشکه سوخت تولید ایران توسط دولت جمهوری اسلامی را به مقصد ونزوئلا حمل می‌کنند. این نفت‌کش‌ها در نیمه اول ما مه از کانال سوئز گذشتند و انتظار می‌رود اواخر ماه مه یا اوایل ماه ژوئن به مقصد برسند.

ولادیمیر پادرینو روز چهارشنبه در یک نطق تلویزیونی با اشاره به انتظار این کشور برای استفبال از نفت‌کش‌های ایرانی گفت:‌ «هنگامی که آن‌ها به منطقه انحصاری اقتصادی ما برسند، از سوی قایق‌های نیروی نظامی ارتش ملی بولیواری همراهی خواهند شد. ما برای خوشامدگویی به آن‌ها و سپاسگزاری از دولت جمهوری اسلامی برای همبستگی و همکاری با ونزوئلا برنامه‌ریزی کرده ایم.»

یورونیوز گزارش داد؛ خوان گوایدو روز گذشته گفت همین که ونزوئلا به وارد کننده سوخت تبدیل شده است، نشانگر سوء مدیریت دولت سوسیالیست نیکلاس مادور است. رهبر مخالفان دولت که از سوی ایالات متحده و اکثریت قریب به‌اتفاق کشورهای آمریکای جنوبی به‌عنوان رئیس جمهوری موقت ونزوئلا به رسمیت شناخته می‌شود، حضور جمهوری اسلامی در خاک ونزوئلا را تهدیدی برای این کشور و آمریکای لاتین توصیف کرد.