وضعیت اسف‌بار ۱۲۰ معلول ذهنی در دو سوله در شیراز

0
170

روزنامه «شرق» در گزارشی از وضعیت اسف‌بار ۱۲۰ معلول ذهنی در دو «سوله» متعلق به موسسه‌ای به نام «امید سروستان» که زیر نظر اداره بهزیستی شهر شیراز اداره می‌شود٬ خبر داده است.

به گزارش تارنمای استانبان؛ «شرق» در شماره روز دوشنبه (ششم آبان) خود همراه با این گزارش٬ تصاویر تکان دهنده‌ای از این معلولان و محل نگهداری آن‌ها منتشر کرده است.

مهم‌ترین گزاره‌های این گزارش به این شرح است:

● ۱۲۰ معلول این موسسه در دو سوله نگهداری می‌شوند که کمترین امکانات بهداشتی و رفاهی را دارند و در این سوله‌ها بیماران پرخاشگر کنار بیماران نسبتا آرام‌تر نگهداری می‌شوند.

● این ۱۲۰ معلول یا مددجو فقط از دو سرویس بهداشتی بسیار کثیف و دو حمام می‌توانند استفاده کنند و یک حیاط با چند اردک همه فضای هواخوری آن‌ها را تشکیل می‌دهد.

● این سوله‌ها فقط یک کولر دارند که جوابگوی خنک‌کنندگی فضا نیست و در این موسسه از خود معلولان برای نظافت و انجام کارهای روزانه استفاده می‌شود.

● وضعیت لباس‌های این معلولان استاندارد نیست و گاهی دیده شده که لباس‌ها از پای معلولان درمی‌آمده است.

● در زمستان هم لباس مناسبی برای آن‌ها تهیه نشده است. از نظر جیره غذایی وضعیت تغدیه این معلولان حداقلی است و اثری از میوه و سبزی در وعده‌های غذایی آن‌ها دیده نمی‌شود.

● مدت‌ها به این معلولان سیب‌زمینی و لوبیا داده می‌شده و بر اساس مشاهدات یکی از پرسنل وقتی خیری عدس پلو به این مرکز آورده است٬ همه ذوق‌زده شده‌اند.

● بنا به اظهارات پرسنل این موسسه هیچ آموزشی به معلولان داده نمی‌شود. در هر شیفت تقریبا شش‌ پرسنل وظیفه نگهداری از ۱۲۰ معلول ذهنی را دارند که به هیچ‌وجه تکافوی این تعداد را نمی‌کند.

● یکی از درگیری‌های مداوم مددیاران با معلولان به بی‌اختیاری ادرار و مدفوع معلولان برمی‌گردد و چون نیروی مددکار برای نظافت به اندازه کافی وجود ندارد، باعث می‌شود از معلولان دیگر برای انجام این کار استفاده کنند.

● این مددکاران ماهی ۵۰۰‌ هزارتومان حقوق می‌گیرند و برخی از آن‌ها با اینکه ۲۵ سال تمام خدمت کرده‌اند٬ اما هنوز بازنشسته نشده‌اند.

● بنا به اظهارات مددیاران، این معلولان از نظر ایدز و هپاتیت و سایر بیماری‌های واگیر آزمایش نشده‌اند امکان وقوع دوباره چنین رویدادهایی سلامت پرسنل را به مخاطره می‌اندازد.

● داروهای این مددجویان به‌صورت آزاد تهیه می‌شود و قیمت‌ها بسیار بالاست و دارو به مددجو نمی‌رسد.