وزیر دفاع اسرائیل: از توافق گسترده‌تر، قوی‌تر و طولانی‌تر با جمهوری اسلامی استقبال می‌کنم

0
181

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، با استفاده از واژگان مورد علاقه مقامات دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، گفت از «توافق گسترده‌تر، قوی‌تر، و طولانی‌تر» برای احیای توافق هسته‌ای 2015 با جمهوری اسلامی موسوم به «برجام» استقبال می‌کند.

دوشنبه 22 نوامبر 2021، گانتز روز یکشنبه در جریان کنفرانسی درباره چالش‌های استراتژیک پیش روی اسرائیل گفت: «من از یک توافق گسترده‌تر، قوی‌تر، و طولانی‌تر، که برنامه اتمی جمهوری اسلامی را به نقطه اول بازگرداند، توانایی‌های فعلی‌اش را از بین ببرد، و به بازرسی‌های مؤثر در تاسیسات هسته‌ای و تسلیحاتی آن بینجامد، استقبال می‌کنم».

گانتز، در آستانه از سر گیری مذاکرات اتمی وین در 29 نوامبر، ظاهرا به منظور یادآوری به دولت بایدن چنین موضعی گرفته است. مطابق برخی گزارش‌ها، مقامات آمریکایی، نگران از اینکه ممکن است اوضاع از کنترل آنها خارج شود، قصد دارند فعلا قید «توافق گسترده‌تر، قوی‌تر، و طولانی‌تر» را بزنند، و با جمهوری اسلامی به «توافق موقت»ی برسند که مطابق آن کماکان توانایی‌های هسته‌ای خود را حفظ می‌کند.

العربیه به نقل از جروزالم پست نوشت، وزیرخارجه اسرائیل در سخنرانی خود تاکید کرد: «جمهوری اسلامی خود را یک هژمون می‌بیند، و به طور سیستماتیک نیروهای تروریستی را تجهیز می‌کند، و ایدئولوژی رادیکال، تسلیحات، منابع مالی، و نیروهای انسانی خود را به سراسر خاورمیانه صادر می‌کند.»

او افزود: «جمهوری اسلامی، همانطور که در جریان حمله به آرامکو دیدیم، منابع اقتصادی را هدف قرار می‌دهد؛ و همانطور که در جریان حمله به نفتکش مرسر استریت دیدیم، تجارت جهانی را مختل می‌کنند؛ و همانطور که در انتخابات عراق دیدیم، فرآیندهای دموکراتیک را بر هم می‌زند؛ و همانطور که در لبنان و سوریه می‌بینیم، دولت‌ها را از بین می‌برد.»