واکسن کرونا با قیمت نجومی در بازار سیاه

0
37

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه وقوع تخلف در فرآیند واکسیناسیون به هیچ وجه قابل پذیرش نیست گفت: راهکار جلوگیری از وقوع تخلف، استفاده از ظرفیت نظارتی سامانه تیتک است اما از این سامانه درست استفاده نمی‌شود.

 معصومه پاشایی بهرام، نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۳ میلیون دوز واکسن وارد کشور شده است، گفت: بر اساس آمار سامانه تیتک، نزدیک به ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار دوز واکسن تزریق شده است.

وی با اشاره به تخلفات رخ‌ داده در فرآیند واکسیناسیون اظهار داشت: تعدادی از واکسن‌ها از زنجیره رسمی توزیع خارج شده و با مبالغ هنگفت در بازار سیاه به فروش رسیده است؛ به طوری که هر واکسن آسترازنکا در بازار سیاه تا ۲۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد، درحالیکه که قیمت این واکسن نهایتاً ۳۰۰ هزار تومان است.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از تزریق خارج از نوبت واکسن در برخی از شهرهای کشور گفت: متأسفانه در برخی از مناطق کشور با جانمایی افراد فاقد اولویت در لیست‌های تزریق در مراکز بهداشتی و بیمارستان‌ها روبرو هستیم که می‌بایست به صورت جدی با این تخلف مقابله شود.

پاشایی با اشاره به علت اصلی وقوع تخلفات در فرآیند واکسیناسیون، افزود:  تاکنون از ظرفیت‌های سامانه‌ای برای رصد سیستمی واکسیناسیون استفاده نشده است؛ به عنوان مثال با وجود اینکه قرار بود سامانه تیتک در این فرآیند نقش داشته باشد اما این سامانه به صورت صحیح مورد بهره‌برداری قرار نگرفته است.

همشهری نوشت؛ وی با تأکید بر اهمیت استفاده کامل از سامانه ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت اقلام سلامت‌محور (تیتک)، گفت: در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد از شناسه‌های واکسن در سامانه تیتک ثبت نشده است و این موضوع احتمال تزریق واکسن‌های تقلبی را افزایش می‌دهد؛ چرا که تنها راه اصالت سنجی واکسن‌ها ثبت شناسه آن‌ها در سامانه نظارتی تیتک است.