همکاری “ناسا” و “اسا” برای بررسی آثار زندگی در مریخ

0
249

نمایندگان سازمان‌های فضایی آمریکا (ناسا) و آژانس فضایی اروپا (اسا) برای اولین بار به تشریح جزئیات برنامه همکاری‌های مشترک خود در مورد مریخ‌نورد بعدی ناسا یعنی مریخ‌نورد ۲۰۲۰ پرداختند.

“جیمز واتزین”، مدیر برنامه مارس ای(MarsA) در ناسا در مصاحبه با اسپیس نیوز گفته است: اگر برنامه این مریخ‌نورد طبق برنامه پیش برود، در سال ۲۰۲۸ می‌تواند نمونه‌هایی از خاک و سنگ مریخ را که سفینه قبلی جمع آوری کرده، به زمین منتقل کند.

بنا به گفته “واتزین”، ناسا قبلاً این برنامه‌ها را به طور غیر رسمی تصویب کرده و در این مذاکرات جزئیات و بودجه ماموریت مورد بحث قرار گرفت و تصمیم نهایی تا اوایل نوامبر سال جاری میلادی که جلسه بعدی شورای وزیران کشورهای عضو اسا برگزار می‌شود، اتخاذ خواهد شد.

در دسامبر ۲۰۱۲ پس از فرود موفقیت‌آمیز مریخ‌نورد “کنجکاوی” در دهانه “گیل” واقع در منطقه استوایی مریخ و شروع به کشف اسرار این دریاچه خشک، ناسا قصد خود برای ساخت یک مریخ‌نورد دیگر را اعلام کرد که باید در سال ۲۰۲۰ به سیاره سرخ اعزام شود.

این کاوشگر در فوریه ۲۰۲۱ در دهانه “یزرو” در منطقه استوایی این سیاره فرود خواهد آمد. ناسا می‌گوید این مریخ‌نورد که وارث کامل “کنجکاوی” خواهد بود، ماموریت دارد گذشته و امروز زندگی در مریخ را بررسی کند.

به همین دلیل یکی از وظایف اصلی آن جمع‌آوری مستقیم نمونه‌هایی است که می‌توانند اثری از میکروب‌های مریخی در آنها یافت شود. همچنین این سفینه ماموریت دارد نمونه‌ها را ذخیره و برای حمل به زمین آماده کند. برای انجام این کار متخصصان ناسا یک “انبارک” ویژه طراحی کرده‌اند که در آن قطعات سنگ جمع‌آوری شده توسط “مریخ ۲۰۲۰” طی پرسه‌زنی‌های آن در سطح سیاره سرخ، جمع‌آوری شوند. مریخ‌نورد همچنین بخشی از این نمونه‌ها را در مکانی مناسب گردآوری و ذخیره کند.

با وجود اینکه مریخ‌نورد اول تقریباً آماده پرتاب به سیاره سرخ است، در مورد مریخ‌نورد بعدی و بخش دوم این مأموریت – یعنی تحویل نمونه‌های جمع‌آوری شده از مریخ به زمین، هنوز کار مهمی صورت نگرفته است.

به گزارش ایسنا؛ هفته گذشته، کارشناسان ناسا برنامه‌های خود برای اجرای این طرح را به همکاران اروپایی خود اعلام کردند و توانستند موافقت اولیه آنها را به دست آورند.