هشدار مایک پمپئو به دیگر کشورها درباره پایان قریب الوقوع تحریم تسلیحاتی جمهوری اسلامی و لغو ممنوعیت سفر قاسم سلیمانی

0
201

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا، با اشاره به زمان باقی مانده به پایان تحریم سازمان ملل علیه فروش اسلحه به جمهوری اسلامی و لغو احتمالی ممنوعیت فرمانده سپاه قدس، از متحدان ایالات متحده خواست فشار بر جمهوری اسلامی را بیشتر کنند.

آقای پمپئو در پیامی که عصر ۲۱ مرداد به وقت محلی منتشر کرد نوشت: «ساعت در حال تیک تاک کردن است. زمان باقیمانده تا انقضای تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی و لغو ممنوعیت سفر قاسم سلیمانی به پایان نزدیک می‌شود. ما، متحدان و شرکای خود را به افزایش فشار بر رژیم جمهوری اسلامی تشویق می کنیم تا آن [رژیم جمهوری اسلامی] رفتار بی ثبات کننده خود را متوقف کند.»

تحریم های تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی در سال های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ برای ممنوعیت فروش سلاح به جمهوری اسلامی و صادرات سلاح از جمهوری اسلامی وضع شد. در پی دستیابی قدرت‌های جهانی و جمهوری اسلامی به توافق هسته ای مقرر شد که این تحریم ها ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ پس از اینکه گزارش‌ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را تایید کرد، برداشته شود.

دولت ایالات متحده، جمهوری اسلامی را بزرگترین حامی تروریسم می داند. آمریکا، برخی از کشورهای غربی و بسیاری از کشورهای منطقه اقدامات رژیم جمهوری اسلامی و گروه های نیابتی آن در منطقه را موجب بی ثباتی می دانند.

از این رو، دولت پرزیدنت ترامپ سپاه پاسداران را در فهرست گروه های تروریستی قرار داد و فرماندهان آن را تحریم کرد.

قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، است و ماموریت های برون مرزی سپاه را هدایت می‌کند. آقای پمپئو پیشتر هنگام قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه های تروریستی گفته بود که از نظر آمریکا قاسم سلیمانی نیز یک تروریست است.

به گزارش صدای آمریکا؛ ایالات متحده می‌گوید که توافق هسته ای با جمهوری اسلامی در رفتار این کشور تاثیر مثبتی نداشته است. پرزیدنت ترامپ با خروج از توافق برجام در اردیبهشت ۱۳۹۷، در دو مقطع در مرداد و آبان سال گذشته، دستور بازگشت تحریم‌های هسته ای علیه جمهوری اسلامی را صادر کرد.