هشدار اتحادیه اروپا: برجام در نقطه عطف حساسی قرار دارد

0
42

جوزپ بورل ،مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هشدار داد که برجام در نقطه عطف «حساس» قرار دارد که طی آن اقدامات رژیم جمهوری اسلامی در جهت نقض برجام، تلاش های جاری در راستای بازگشت ایالات متحده به برجام را تهدید می کند.

بورل در نامه‌ای به وزرای خارجه اروپا نوشت: «ما شاهد تحولات بسیار نگران کننده‌ای در زمینه هسته‌ای و همچنین وضع تحریم‌های تازه‌ای از سوی ایالات متحده بوده ایم.»

بورل دوشنبه 18 ژانویه، قبل از نشست دیپلمات‌های ارشد، گفت: «این اقدامات، عامل تهدیدی علیه تلاش‌های دیپلماتیک از جمله تلاش‌های ما برای تسهیل بازگشت ایالات متحده به برجام و بازگشت رژیم جمهوری اسلامی به اجرای کامل تعهدات برجامی خود است.»

اتحادیه اروپا و دیگر کشورهای امضا کننده برجام، پس از تلاش برای حفظ آن در پی خروج دونالد ترامپ در بیش از دو سال پیش، می‌کوشند تا جو بایدن رئیس جمهوری منتخب ایالات متحده را متقاعد به بازگشت به برجام کنند.
اتحادیه اروپا پس از اعمال مجدد تحریم‌های سخت گیرانه از سوی دولت ترامپ و پاسخ رژیم جمهوری اسلامی از طریق نقض تعهدات برجامی، با دشواری زیاد در تلاش‌های آشتی دادن ایران و ایالات متحده مواجه است.

دولت ایران، تمایل خود را برای گفتگو با بایدن اعلام کرده پ که از 20 ژانویه رسما کار خود را آغاز می‌کند. این در حالی است که بایدن نیز به نوبه خود، برای از سرگیری دیپلماسی با رژیم جمهوری اسلامی ابراز آمادگی کرده است.

با این حال علی خامنه‌ای رهبر رژیم جمهوری اسلامی تأکید کرد که ایالات متحده ابتدا باید تحریم های خود علیه رژیم جمهوری اسلامی را لغو کند و رژیم جمهوری اسلامی برای بازگشت آمریکا به برجام عجله ای ندارد.

سه کشور اروپایی امضا کننده برجام یعنی بریتانیا، فرانسه و آلمان شنبه گذشته، پس از آنکه رژیم جمهوری اسلامی به آژانس بین المللی انرژی اتمی اطلاع داد که تحقیق درمورد تولید اورانیوم فلزی را پی خواهد گرفت، از رژیم جمهوری اسلامی خواستند تا برنامه‌های تولید اورانیوم فلزی را متوقف کند.

این اقدام پس از آن صورت گرفت که رژیم جمهوری اسلامی در اوایل ماه جاری اعلام کرد، روند غنی سازی اورانیوم 20 درصدی را آغاز کرده است.

العربیه نوشت؛ این اقدام رژیم جمهوری اسلامی نشان دهنده بزرگترین سرپیچی این کشور از تعهدات برجامی خود است.