هزاران پاکستانی واکسن کرونای چینی را در ازای ۵٠ دلار پاداش آزمایش کردند

0
34

در حالی که واکسن علیه بیماری کووید۱٩ که توسط چین تولید شده هنوز مراحل تأیید بین‌المللی را پشت سر نگذاشته، هزاران پاکستانی داوطلبانه از این واکسن استفاده کردند.

روز چهارشنبه ۲۵ نوامبر، مسئولان واکسیناسیون در اسلام‌آباد گفتند که از حدود ۱٠هزار داوطلب، نزدیک به ۷هزار نفر مورد تزریق قرار گرفته‌اند. این واکسن را لابراتوار چینی “کان سینو بیو” (CanSinoBio) با همکاری انستیتوی بیوتکنولوژی پکن تولید کرده است.

هر داوطلب بعد از تزریق واکسن ۵٠ دلار (حدود ۴۲ یورو) پاداش دریافت کرده است.

اعجاز احمدخان، پژوهشگر پاکستانی که بر این واکسیناسیون آزمایشی نظارت دارد گفته است که “نخستین نتایج در مورد میزان تأثیر واکسن طی دو سه ماه آینده معلوم خواهد شد”.

پاکستان تاکنون ۳٨۲هزار مورد ابتلا به ویروس کرونا و ۷٨٠٠ مرگ را اعلام کرده. این ارقام در مقیاس جمعیت ۲۲٠ میلیونی پاکستان بسیار کم به نظر می‌رسد.

رادیوفرانسه نوشت؛ هنوز هیچیک از مؤسساتی که موفقیت خود را در ساخت واکسن اعلام کرده‌اند، محصول خود را به بازار ارائه نکرده‌اند. واکسن ساخت چین نیز که آخرین مراحل آزمایشی را طی می‌کند، در صورت موفقیت احتمالاً علاوه بر چین، در کشورهای روسیه، شیلی، آرژانتین و عربستان سعودی استفاده خواهد شد. موضع ایران در این مورد هنوز به درستی مشخص نیست.