هدفمند بودن شلیک به چشم معترضان

0
353

 با توجه به کثرت گزارش‌های مرتبط با شلیک هدفمند مأموران امنیتی به سر و صورت معترضان که منجر به نابینا شدنِ تعداد بسیاری از شهروندان (به‌ویژه زنان جوان) شده است و همچنین با در نظر گرفتن این موضوع که شلیک به صورت و چشم افراد شرکت‌کننده در تجمعات اعتراضی ماه‌های اخیر، در بیشتر شهرهای ایران رخ داده است، این اقدام غیر انسانی و فراقانونی نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی در سرکوب اعتراضات مردمی را امری سیستماتیک ارزیابی می‌کند

سازمان حقوق بشر ایران گزارش داد؛ در تازه ترین گزارش خود با اشاره به  شلیک ماموران امنیتی به سر و صورت معترضان که منجر به نابینا شدنِ تعداد بسیاری از شهروندان «به‌ویژه زنان جوان» شده است این عمل را «هدفمند» و «سیستماتیک» دانست.

سازمان حقوق بشر ایران با محکوم کردن این  اقدام «غیرانسانی و فراقانونی» جهت مستند کردن این اقدامات در راستای «پاسخگو کردن آمران و عاملان این جنایت» از شهروندان خواسته تا اطلاعاتی در مورد افرادی در اعتراضات سراسری بینایی خود را در نتیجه شلیک مستقیم از دست داده اند، به این سازمان ارسال کنند.

این سازمان از همه شهروندان ایرانی می‌خواهد تا با ارسال اطلاعات مربوط به افرادی که در اعتراضات سراسری به‌صورت هدفمند، به دست مأموران امنیتی بینایی خود را از دست داده‌اند، در راستای پاسخگو کردن آمران و عاملان این جنایات  ما را در تکمیل این مستندسازی  یاری کنند.  

محمود امیری‌مقدم، مدیر این سازمان، گفت: «یکی از مهم‌ترین گام‌ها در راستای دادخواهی برای قربانیان نقض ‌حقوق‌بشر و اجرای عدالت آشکار کردن ابعاد جنایات از طریق مستندسازی‌ست؛ و این امر مستلزم همکاری و مشارکت همه شهروندان است. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و نیروهای سرکوبگر تحت فرمان او باید بدانند که از هیچ‌یک از جنایاتشان چشم‌پوشی نخواهد شد و باید در قبال تمام جنایاتشان پاسخگو باشند.» 

در ماه‌های گذشته اطلاعات مربوط به شماری از شهروندانی که در جریان اعتراضات سراسری، بینایی یک یا هر دو چشم آنها هدف سلاح‌‌های ساچمه‌زنی یا پینت بال مأموران امنیتی قرار گرفته است را راستی آزمایی و جمع آوری کرده‌اند. این آمار، تنها مربوط به مواردی است که سازمان حقوق بشر ایران تا لحظه تنظیم این گزارش تایید کرده است. اما طبق گزارش‌های دریافتی ، آمار شهروندان آسیب‌دیده در ناحیه چشم، بسیار بیشتر است. 

طبق این گزارش، چشم پزشکان سه بیمارستان بزرگ تهران (فارابی، رسول‌ اکرم و لبافی‌نژاد) رویهم بیش از ۵۰۰ بیمار با آسیب چشمی را در جریان اعتراضات پذیرش کردند. پزشکان در استان کردستان نیز از دست‌کم ۸۰ مورد پذیرش مجروحان چشم خبر داده بودند. این در حالی‌ست که حسن کرمی، فرمانده یگان‌های ویژه فراجا، شلیک عمدی به نقاط حساس بدن معترضان همچون چشم را انکار کرد و عملکرد این یگان سرکوبگر را «حرفه‌ای» خواند.