نیویورک تایمز: جمهوری اسلامی می‌تواند یک ماهه سلاح هسته‌ای تولید کند

0
181

به گفته کارشناسانی که دو گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره پرونده اتمی جمهوری اسلامی را تحلیل کردند، جمهوری اسلامی می‌تواند یک ماهه به تولید سوخت لازم برای تولید سلاح هسته‌ای اقدام کند.

در گزارش «موسسه علوم و امنیت بین‌الملل» درباره گزارش‌های اخیر آژانس پیرامون برنامه اتمی جمهوری اسلامی، که دوشنبه 13 سپتامبر توسط روزنامه «نیویورک تایمز» منتشر شد، آمده است: «اقدام جمهوری اسلامی در تابستان گذشته جهت غنی‌سازی اورانیوم تا سطح 60 درصد، این کشور را قادر ساخته تا طی مدت یک ماه به سوخت بمب اتم دست یابد.»

این گزارش ادامه داده است که جمهوری اسلامی همچنین می‌تواند طی سه ماه سوخت برای تولید بمب دوم و در کمتر از پنچ ماه بمب اتم سوم خود را تولید کند.

این روزنامه افزوده که جمهوری اسلامی با فشار به دولت بایدن خواستار توافقی شده که تولید سوخت هسته‌ای برای جمهوری اسلامی به رسمیت شناخته شود.

دیوید اولبرایت، رئیس موسسه «علوم و امنیت بین‌الملل» و نگارنده گزارش مذکور، جمعه گذشته هشدار داده بود که دولت ابراهیم رئیسی، به دنبال افزودن بندهای جدید به توافق هسته‌ای طی مذاکرات آتی است.

وی تاکید کرد که باید هوشیار باشیم و نگذاریم آنها [مقامات جمهوری اسلامی] با رفتار و اقداماتشان ما را بترسانند.

توافق هسته‌ای تنها اجازه غنی‌سازی اورانیوم تا 3.67 درصد را به جمهوری اسلامی می‌دهد که تا سطح 90 درصد برای تولید بمب اتم فاصله زیادی دارد.

اما جمهوری اسلامی به بهانه خروج آمریکا از برجام در سال 2018 به کاهش تعهدات خود اقدام کرد و غنی‌سازی اورانیوم را تا 60 درصد افزایش داد.

العربیه نوشت؛ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش‌های اخیر خود به‌دلیل ممانعت از بازدید کارشناسان این آژانس از تاسیسات اتمی جمهوری اسلامی، به‌شدت از عدم همکاری این کشور گلایه کرده است.

به گفته نیویورک تایمز، جمهوری اسلامی اجازه دسترسی به دوربین‌های مراقبتی در تاسیسات اتمی خود را به آژانس داده است. طبق این توافق، کارشناسان آژانس می‌توانند کارت‌های حافظه این دوربین‌ها را تعویض کنند اما نمی‌توانند این کارت‌ها را در اختیار بگیرند.

با این وجود، چنین توافقی مانع افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم توسط جمهوری اسلامی نمی‌شود و به همین دلیل تهران از هر زمان دیگری به تولید بمب اتم نزدیک‌تر شده است.

مسئله دوربین‌های مراقبتی آژانس از مهمترین محورهای مذاکرات هسته‌ای اخیر میان جمهوری اسلامی و قدرت‌های جهانی برای احیای مجدد برجام بود.

پس از خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای و کاهش شدید تعهدات برجامی جمهوری اسلامی، مذاکرات جدیدی در ماه آوریل گذشته میان جمهوری اسلامی و کشورهای حاضر در برجام با حضور غیر مستقیم آمریکا آغاز شد.

این مذاکرات پس از 6 دور با روی کار آمدن ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری جدید جمهوری اسلامی در 20 ژوئن متوقف شد و تاکنون تاریخ جدیدی برای از سرگیری آن تعیین نشده است.