نیویورک تایمز: اسرائیل جای خالی جاسوسان آمریکایی را در دولت جمهوری اسلامی پر می‌کند

0
193

در آستانه دیدار نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل با جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در کاخ سفید، روزنامه «نیویورک تایمز» با شماری از مقامات امنیتی آمریکایی و اسرائیلی که خواسته‌اند نامشان فاش نشود، درباره «هماهنگی امنیتی» دو کشور در قبال جمهوری اسلامی گفت‌وگو کرده است.

به باور«نیویورک تایمز»، هنگام دیدار با بایدن در روز جمعه 27 آگوست 2021، بنت می‌تواند از اهرم اِشراف اطلاعاتی اسرائیل بر جمهوری اسلامی، که ایالات متحده به طور عمده از آن محروم است، استفاده کند تا موضع خود را پیش ببرد.

منابع آگاه سازمان اطلاعات خارجی‌ آمریکا «سیا» به این روزنامه گفته‌اند که جمهوری اسلامی با پیگیری‌های شدید و عملیات‌های ضدجاسوسی پیوسته‌اش توانسته شبکه‌های اطلاعاتی آمریکا در دولت جمهوری اسلامی را عمدتا منهدم کند.

در غیاب جاسوس‌های آمریکایی، اسرائیل با عملیات‌های اطلاعاتی قدرتمند خود به آمریکا کمک کرده تا داده‌های قابل توجهی درباره فعالیت‌های هسته‌ای و برنامه موشکی جمهوری اسلامی، و حمایت سپاه پاسداران از شبه‌نظامیان در منطقه به دست آورد.

به گفته مدیر سابق اطلاعاتی ارتش اسرائیل ژنرال آرون زیوی فَرکش: «اسرائیل توانایی‌های منحصر به فردی برای گردآوری اطلاعات در برخی از کشورهای متخاصم ایجاد کرده است، که ایالات متحده به تنهایی قادر به توسعه آنها نیست، و بدون استفاده از محصولات آن، امنیت ملی‌اش به خطر خواهد افتاد.»

تلاش‌ها برای اعتمادسازی میان بنت و بایدن در حالی صورت می‌گیرد که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر پیشین اسرائیل، به دلیل عدم اعتماد به دولت بایدن، تقسیم اطلاعات نهادهای امنیتی اسرائیل درباره جمهوری اسلامی با نهادهای امنیتی آمریکا را به شدت محدود کرد.

العربیه به نقل از نیویورک تایمز نوشت؛ منابع آمریکایی و اسرائیلی به «نیویورک تایمز» گفتند که نتانیاهو به مقامات امنیتی دولتش دستور داده بود تا میزان اطلاعاتی که درباره عملیات‌های برنامه‌ریزی‌شده بر ضد حکومت جمهوری اسلامی به آمریکا منتقل می‌کنند را کاهش دهند.

در نتیجه، سازمان امنیت خارجی اسرائیل «موساد» تنها دو ساعت پیش از حمله به تاسیسات هسته‌ای نطنز آمریکا را از این عملیات مطلع کرد. توجیه مقامات اسرائیلی این بود که مسبوق به سابقه، آمریکایی‌ها ممکن است اطلاعاتِ عملیات را درز بدهند.

اشاره مقامات اسرائیلی به اخباری مبنی بر قصد اسرائیل برای حمله به تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی حدود یک دهه پیش است، که ظاهرا توسط دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا، به مطبوعات درز داده شد و از آن جلوگیری شد.

اسرائیل همچنین خبر مذاکرات مخفی هسته‌ای میان دولت اوباما با جمهوری اسلامی را از طریق منابع خودش کشف کرد. یک مقام اسبق دولت اوباما در این باره به «نیویورک تایمز» گفت که در آن زمان دولت اوباما نگران این بود که اگر اسرائیل از مذاکرات بویی ببرد، ممکن است توافق احتمالی را بر هم بزند.

منابع اسرائیلی نیز گفتند که در آن زمان نتانیاهو شک برده بود که سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا تحرکات وی در قبال جمهوری اسلامی را تحت نظر دارند.