نگرانی از سلامت جسمانی ناهید تقوی شهروند ایرانی‌-‌آلمانی محبوس در اوین

0
102

فرزند ناهید تقوی: ماموران می‌گویند خودتان را خسته نکنید تا بازجویی‌ها تمام نشود هیچ توضیحی نمی‌دهیم

نزدیک به چهل روز از بازداشت ناهید تقوی شهروند ایرانی‌-‌آلمانی می‌گذرد. ناهید تقوی در تاریخ ۲۸ مهرماه امسال به دست نیروهای امنیتی در منزل خود دستگیر شد . ماموران امنیتی ضمن تفتیش خانه او در تهران، برخی وسایل شخصی‌اش هم‌چون لپ‌تاپ، تلفن همراه، پاسپورت‌ها و برخی کتاب‌های این شهروند ایرانی – آلمانی را ضبط کرده‌اند. ناهید تقوی ۶۶ ساله است و در ۱۵ سال گذشته بارها بین ایران و آلمان در رفت و آمد بوده است و هیچ سابقه بازداشت نیز ندارد. 

مریم کلارن، فرزند ناهید تقوی با اشاره به نحوه رسیدگی و پاسخگویی «غیرعادلانه» مقامات درباره پرونده مادرش گفت: « بعد از ۳۹ روز از بازداشت مادرم مقامات هیچ توضیحی درباره دلیل این بازداشت ارائه نکردند. ما در حال‌حاضر فقط منتظر هستیم تا مقامات زندان  اوین خبری درباره مادرم بدهند.»

فرزند ناهید تقوی با اشاره به اینکه در تمام این مدت هیچ امکان ملاقاتی با مادرم فراهم نشده است گفت: «فقط ۱۲ روز بعد از دستگیری مادرم به او اجازه دادند که تماس کوتاهی بگیرد اما غیر از همان یک تماس کوتاه ما هیچ خبر دیگری از او نداریم»

ناهید تقوی شهروند دوتابعیتی ایرانی‌-‌آلمانی از زمان بازداشت در در یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی زندان اوین و در سلول انفرادی نگهداری می‌شود. 

مریم کلارن، فرزند این شهروند ۶۶ ساله با اشاره به اینکه برادران خانم تقوی بعد از مطلع شدن از دستگیری خواهرشان از شیراز به تهران آمدند، گفت: «دایی‌های من بارها به زندان به اوین مراجعه کردند و هیچ پاسخی از ماموران نگرفته‌اند. هربار هم ماموران به دایی‌های من می‌گویند خودتان را خسته نکنید و اینجا نیایید چون تا پایان بازجویی‌ها هیچ توضیحی به شما نمی‌دهیم».

فرزند این شهروند دوتابعیتی با اشاره به وضعیت سلامت جسمانی مادرش گفت: «بیشترین نگرانی ما بابت وضعیت سلامت مادرم است. حداقل خواسته ما این است که مادرم به داروهایش دسترسی داشته باشد و بتوان لااقل امکان ملاقات با مادرم به وجود بیاید». 

مریم کلارن با اشاره به اینکه هیچ جزئیاتی درباره دلیل بازداشت مادرم اعلام نشده است، گفت: «من اصلا نمی‌توانم دلیل طولانی شدن بی‌خبری از وضعیت مادرم چیست. ما نه اجازه دسترسی به پرونده را داریم نه این‌که وکیل می‌توانیم داشته باشیم».

مریم کلارن گفت: «خواسته اصلی ما آزادی هرچه سریعتر مادرم است اما با توجه به سیستم ناعادلانه قضایی حداقل خواسته ما در حال حاضر اطلاع از وضعیت جسمی و سلامت مادرم و هم‌چنین ابعاد و جزئیات پرونده است.»

فرزند خانم تقوی با اشاره به اینکه امکان تعیین وکیل تسخیری برای مادرش وجود دارد گفت: «ما تاکید داریم که وکیل تعیینی خود خانواده پیگیر پرونده باشد نه وکیلی که از سوی قوه قضاییه تعیین می‌شود». 

مریم کلارن گفت: «دولت آلمان در جریان این پرونده قرار دارد اما آنها اطلاعات خاصی به من نمی‌دهند و فقط می‌گویند که مشغول جمع آوری اطلاعات درباره پرونده هستند». به گفته فرزند ناهید تقوی «مقامات آلمان می‌گویند از آن‌جا که ایران تابعیت دوم را به رسمیت نمی‌شناسد نمی‌توانیم کاری بکنیم». 

مریم کلارن که ساکن آلمان است در توضیح چرایی دستگیری مادرش می‌گوید: «ماموران فقط آمدند، گرفتند و بردند و تا الان حتی یک کلمه هم توضیح ندادند».

مریم کلارن با اشاره به بیانیه چند روز پیش دولت آلمان درباره توصیه به شهروندان برای پرهیز از سفرهای غیرضروری به ایران و عکس‌العمل مقامات جمهوری اسلامی گفت: «امیدوارم که صداهای بین‌المللی و موضع‌گیری‌های اینچنینی به تسریع در آزادی مادرم کمک کند». 

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران؛ وزارت خارجه آلمان در اطلاعیه‌ای با اشاره به سابقه جمهوری اسلامی در بازداشت بدون دلیل و غیرموجه شهروندان دوتابعیتی ایرانی – آلمانی، از آنها خواسته بود از سفر غیرضروری به ایران خودداری کنند.