نقش یک پایگاه نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا در عملیات ترور قاسم سلیمانی

0
92

نتایج یک گزارش نشان می‌دهد که نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا احتمالا در عملیات ترور قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی نقش داشته است.

بارنابی پیس، روزنامه‌نگار تحقیقاتی، با ارائه گزارشی در دیدار ویژه «کارزار پاسخگوکردن پایگاه من‌وید هیل» از برآورد احتمالی خود در نقش این پایگاه در پشتیبانی اطلاعاتی از عملیات ترور قاسم سلیمانی خبر داد.

پایگاه «من‌وید هیل» در سیزده کیلومتری غرب «هاروگیت» در حومه «یورک‌شر دیلز» در شمال بریتانیا قرار دارد و با گنبدهای بزرگ خود که شبیه توپ سفید گلف است، شناخته می‌شود.

اگرچه این پایگاه روی کاغذ عنوان «نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا» را همراه خود دارد، اما در عمل پایگاهی متعلق به «آژانس امنیت ملی» از سازمان‌های اطلاعاتی وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا است.

این پایگاه با 600 نیروی آمریکایی و 500 پرسنل غیر نظامی بریتانیایی، بزرگترین پایگاه آژانس امنیت ملی خارج از خاک ایالات متحده است.

العربیه به نقل از روزنامه گاردین، کنش‌گران در «کارزار پاسخگوکردن پایگاه من‌وید هیل»، از کابینه دولت بریتانیا خواسته‌اند که در مورد نقش این پایگاه «مرموز» در حملات پهپادی آمریکا شفاف‌سازی کند.

گزارش بارنابی پیس سوالات دیگری مبنی بر نقش پرسنل بریتانیایی این مرکز در حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در یمن، پاکستان و سومالی نیز مطرح می‌کند. بریتانیا به صورت رسمی در هیچ‌یک از این کشورها وارد جنگ نشده است.

اسناد افشاشده در «پرونده‌های اسنودن» نیز نشان می‌دهد که این پایگاه بخشی از یک شبکه‌ استراق سمع است که روزانه قابلیت جمع‌آوری داده از صدها میلیون تماس و ایمیل و همچنین قابلیت ردیابی موقعیت مکانی تلفن‌ها را نیز دارد.

بر اساس گزارش بارنابی پیس، از اطلاعات خروجی این پایگاه در عملیات‌ تعقیب و انهدام نیروهای طالبان در سال‌های 2011 و 2012 نیز استفاده شده است.

مجوز «اقدام نظامی نیروهای مسلح بریتانیا» در سال 2001 پس از حملات 11 سپتامبر به تصویب رسید. اما طبق گزارش «گاردین» هیچ قانونی برای توجیه دخالت پرسنل بریتانیایی پایگاه «من‌وید هیل» در حملات مذکور ایالات متحده وجود ندارد.

پیش‌تر، نمایندگان پارلمان بریتانیا، تنها به اقدام نظامی علیه داعش در سوریه و عراق رای داده بودند.

هیات وزیران بریتانیا از اظهارنظر در مورد نقش پایگاه «من‌وید هیل» در حملات هواپیماهای بدون سرنشین ایالات متحده خودداری می‌کند.

سخنگوی وزارت دفاع برتیانیا پیشتر در این زمینه گفته بود که پایگاه نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا در یورک‌شر، با پشتیبانی از انواع فعالیت‌های ارتباطی، بخشی از یک شبکه ارتباطات دفاعی ایالات متحده در سراسر جهان است.

او تاکید کرد که به دلایل «امنیت عملیاتی» و در چارچوب یک سیاست از پیش‌تعیین‌شده، وزارت دفاع بریتانیا و همچنین وزارت دفاع آمریکا نمی‌توانند به طور علنی درباره عملیات‌های نظامی و ارتباطات محرمانه در این پایگاه اظهارنظر کنند.