نقش پررنگ جمهوری اسلامی و ترکیه در تحریک مسلمانان و کارزار نفرت‌پراکنی علیه فرانسه

0
109

در تازه‌ترین حمله از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی علیه فرانسه درباره موضوع اسلامگرایی در این کشور، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی جمهوری اسلامی، مقام‌های فرانسوی را «بی‌خرد و لجوج» خواند. همچنین رسانه‌های وابسته به جمهوری اسلامی کارزاری را علیه فرانسه به راه انداخته‌اند. پیشتر در جریان انتشار کاریکاتورهای پیامبر اسلام در نشریه شارلی ابدو، نیروهای بسیجی به سفارت فرانسه در تهران حمله کردند.

قالیباف روز جمعه در حساب توئیتری خود نوشت: «مسلمانان و موحدان جهان، یکصدا دشمنی وقیحانۀ سردمداران بی‌خرد و لجوج کشور فرانسه با ‫پیامبر رحمت را به شدت محکوم می‌کنند، خباثت‌های این افراد بی‌آبرو، نشان‌دهندۀ کفر آنها به خداوند و دشمنی‌شان با تمامی ادیان آسمانی است.»

پیشتر سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه دولت جمهوری اسلامی نیز روز شنبه به اظهارات اخیر مقام‌های فرانسوی درباره مهار اسلامگرایی در فرانسه اشاره کرد و آن را «غیر قابل توجیه» خواند. او گفت: «بدون شک موضع غیرقابل توجیه مقامات فرانسوی، پاسخ مناسب و مدبرانه به افراطی‌گری و خشونتی که در جای خود محکوم است، نمی‌باشد و بیش از پیش موجب تنفرپراکنی می‌گردد.»

این مقام وزارت امورخارجه دولت جمهوری اسلامی همچنین بدون ذکر نام کشور خاصی، «صاحبان تفکر افراطی و انحرافی در جهان اسلام» را «از شرکای سیاسی نزدیک به غرب و آمریکا» معرفی کرد.

همچنین محمدجواد لاریجانی، معاون پیشین امور بین الملل قوۀ قضائیه دولت جمهوری اسلامی از اظهارات اخیر امانوئل مکرون انتقاد کرده است.

در هفته‌های اخیر پس از انتشار دوباره کاریکاتورهای پیامبر اسلام در نشریه شارلی ابدو، علی خامنه‌ای، رهبر دولت جمهوری اسلامی اعلام کرد: «گناه بزرگ و نابخشودنی یک نشریّه‌ فرانسوی در اهانت به چهر‌ه‌ نورانی و قدسی حضرت رسول اعظم بار دیگر عناد و کینه‌ شرارت‌بار دستگاه‌های سیاسی و فرهنگی دنیای غرب با اسلام و جامعه‌ مسلمانان را آشکار ساخت.»

خامنه‌ای مدعی شد: «بهانه‌ آزادی بیان برای محکوم نکردن این جرم بزرگ که از سوی برخی سیاستمداران فرانسوی گفته شده کاملاً مردود و غلط و عوام‌فریبانه است.»

پیشتر مقام‌های ترکیه نیز در زمینه موضوع اسلامگرایی در فرانسه به رهبران این کشور توهین کرده‌اند که موجب فراخوانده شدن سفیر فرانسه به پاریس شد.

همچنین برخی گزارش‌ها حاکی از اعتراضاتی به فرانسه در دیگر کشورهای اسلامی است.

پایگاه خبری المنار، وابسته به حزب الله لبنان روز یکشنبه از بیانیه این گروه شبه نظامی تحت حمایت دولت جمهوری اسلامی علیه فرانسه خبر داد و نوشت: «آنچه در فرانسه منتشر شد، احساسات بیش از دو میلیون مسلمان از جمله مسلمانان و عرب های مقیم اروپا و فرانسه را جریحه دار می سازد.»

همچنین خبرگزاری جمهوری اسلامی در کارزاری تبلیغاتی، در خبری نوشت: «موج تخلیه فروشگاه کشورهای عربی از کالاهای فرانسوی به اردن رسید.» ایسنا نیز نوشت: « پویش تحریم کالاهای فرانسوی در کشورهای اسلامی و عربی.»

اما به نظر می‌رسد که جمهوری اسلامی و ترکیه بیش از دیگر دولت‌های اسلامی در تلاشند تا برای پیشبرد اهداف سیاسی خود، مسلمانان را علیه دولت فرانسه تحریک کنند.

این در حالی است که رهبران جمهوری اسلامی سربریدن امانوئل پتی، معلم تاریخ و جغرافیای یک مدرسه راهنمایی در حومه پاریس توسط یک اسلامگرا را محکوم نکرده‌اند.

امانوئل مکرون چهارشنبه گذشته در مراسم ادای احترام به ساموئل پَتی، دبیر تاریخ در یکی از دبیرستان‌های فرانسه که روز جمعه هفته گذشته بدست یک افراط گرای چچن به قتل رسید، خطاب به آموزگاران حاضر و از ورای آنان به همۀ معلمان کشور تاکید کرد که فرانسه مبارزه با تاریک اندیشی را «برای دفاع از آزادی، از اندیشه و تعقل که شما از این پس مظهر آن هستید، دنبال می‌کند.» او خطاب به ساموئل پَتی نیز گفت «آقای آموزگار، ما درس آزادی شما را دنبال می‌کنیم و کاریکاتور را کنار نمی‌گذاریم، حتی اگر دیگران عقب نشینی کنند.»

رادیوفرانسه نوشت؛ پیشتر نیز ماکرون با تأکید بر “تقسیم‌ناپذیر” بودن نظام جمهوری، گفت که هیچگونه گرایش جدایی‌طلبانه را نمی‌پذیرد و با اشاره به اسلام‌گرایی افزود: “در فرانسه، برای کسانی که گاه به نام خدا و گاه به کمک قدرت‌های بیگانه، قصد تحمیل قوانین گروه خود را دارند، هیچ جایی نیست”.