نزدیک‌ترین خویشاوند کروناویروس جدید پیدا شد

0
212

محققان به تازگی نزدیک‌ترین خویشاوند ویروس SARS-CoV-2 عامل بیماری همه‌گیر کوویدـ۱۹ را در خفاش‌ها یافته‌اند که نشان‌دهنده شواهد بیشتری در مورد تکامل طبیعی این ویروس و عدم ایجاد آن توسط انسان است.

بحث و گفت‌وگوی فراوانی میان سیاستگذاران و عموم مردم در مورد این‌که کروناویروس جدید از کجا آمده است، جریان دارد. در حالی که محققان خفاش‌ها را به احتمال زیاد میزبان طبیعی SARS-CoV-2 می‌دانند هنوز منشا این ویروس مشخص نیست.

محققان به تازگی یکی دیگر از ویروس‌های خانواده کروناویروس را شناسایی کرده‌اند که نزدیک‌ترین خویشاوند SARS-CoV-2 در برخی مناطق ژنومی است و حاوی اسیدهای آمینه در محل اتصال زیر واحدهای S1 و S2 ویروس است.

محققان می‌گویند این ویروس جدید موسوم به RmYN۰2 نشان می‌دهد این قبیل ویروس‌ها به طور طبیعی فرگشت می‌یابند.

ویفنگ شی، نویسنده ارشد این مطالعه، گفت: از زمان کشف SARS-CoV-2 چندین گمانه بی‌اساس مبنی بر این‌که این ویروس منشا آزمایشگاهی دارد، مطرح شده است. به خصوص گفته شده است که اینسرشن S1/S2 در ژنوم این ویروس بسیار غیرمعمول هستند و شاید نشان‌دهنده دستکاری آزمایشگاهی باشند. اما مقاله ما به وضوح نشان می‌دهد این فرگشت‌ها به طور طبیعی در حیات وحش رخ می‌دهند و شواهد محکمی بر ضد ادعای آزمایشگاهی بودن کروناویروس جدید ارائه می‌دهد.

محققان ویروس RmYN۰2 را از تجزیه و تحلیل ۲۲۷ نمونه خفاش جمع‌آوری‌شده در چین بین ماه مه و اکتبر سال ۲۰۱۹ شناسایی کردند.

این محقق بیان کرد: از هنگامی که در سال ۲۰۰۵ کشف شد خفاش‌ها منشا کروناویروس سارس بوده‌اند، توجه زیادی به خفاش‌ها به عنوان گونه‌ای که مخزن این خانواده از ویروس است، جلب شده است.

نزدیک‌ترین خویشاوند SARS-CoV-2 تاکنون ویروسی به نام RaTG13 شناخته می‌شد که قبلاً در خفاش‌های چین شناسایی شده بود. اما  ویروس تازه کشف‌شده RmYN۰2 که در بعضی از قسمت‌های ژنوم از جمله در طولانی‌ترین بخش رمزگذاری ژنوم 1ab در ۹۷.۲ درصد با SARS-CoV-2 مشابهت دارد، خویشاوندی حتی نزدیکتری به آن دارد.

محققان خاطرنشان کردند: در ویروس RmYN۰2 ناحیه ژنومی دامنه کلیدی اتصال گیرنده  که برای آلوده‌سازی سلول‌های میزبان انسانی و اتصال به گیرنده ACE2 انسانی استفاده می‌شود، با SARS-CoV-2  متفاوت است. این بدان معنی است که این ویروس احتمالا سلول‌های انسانی را آلوده نمی‌کند.

بررسی دقیق ویروس RmYN۰2 و توالی‌های ژنوم آن نشان می‌دهد ویروس‌های این خانواده به صورت طبیعی فرگشت یافته‌اند و منشا طبیعی دارند.

شی ادامه داد: یافته‌های ما نشان می‌دهد مشخصات عجیبی که در ابتدا بسیار غیرمعمول به نظر می‌رسند در واقع می‌توانند به طور طبیعی در کروناویروس‌های حیوانات رخ دهند.

ایسنا به نقل از فیز نوشت:وی افزود: مطالعه ما  فرگشت SARS-CoV-2 را روشن‌تر می‌کند، نه RaTG13  و نه RmYN۰2 جد مستقیم SARS-CoV-2 نیستند، زیرا بین این ویروس‌ها یک شکاف فرگشتی وجود دارد. اما مطالعه ما قویا دال بر این است که نمونه‌برداری از گونه‌های بیشتر در حیات وحش، ویروس‌هایی را  خواهد یافت که حتی بیشتر با SARS-CoV-2 ارتباط دارند و حتی جد مستقیم آن هستند و می‌توانند در مورد چگونگی ظهور این ویروس در انسان چیزهای زیادی را به ما بگوید.