نتایج مثبت واکسن کرونای ساخت روسیه روی انسان

0
362

پزشکان روسیه موفق شدند واکسنی برای کرونا تولید کنند که توانست با موفقیت روی انسان آزمایش شود. آنها این واکسن را در ابتدا روی خودشان امتحان کردند.

دانشمندان مرکز بیماری‌های همه‌گیر و میکروبیولوژی «گامالی» در روسیه موفق شدند نوعی واکسن هدفمند کرونا را روی خودشان آزمایش کنند بدون آنکه هیچ عوارض جانبی در آنها دیده شود.

دکتر الکساندر گینسبورگ، مرکز بیماری‌های همه‌گیر و میکروبیولوژی گامالی و عضو انجمن علوم روسیه در این‌باره به خبرگزاری اینترفاکس روسیه گفت: «دانشمندانی که این واکسن را کشف کردند علاوه بر آنکه آن را روی خود امتحان کردند، خود را در مقابل خطرات ناشی از انتشار کرونا محافظت کرده واینگونه فرصت ادامه کار روی ساخت واکسن کرونا را فراهم کردند.»

او به روزنامه‌نگاران گفت در افرادی که این واکسن روی آنها امتحان شده، هیچ عوارض جانبی مشاهده نشده و همه آنها در سلامت کامل به سر می‌برند.

هنوز اطلاعاتی درباره تعداد، جنسیت و سن افرادی که این واکسن روی آنها امتحان شده، منتشر نشده است و رئیس مرکز گامالی تنها به گفتن این نکته که طیف وسیعی از کارکنان این مرکز، دانشمندان و کارشناسان آزمایش‌های بالینی این واکسن را دریافت کرده‌اند، اکتفا کرد.

العربیه نوشت؛ این واکسن که با نام «نیتسیم» از آن یاد شده، براساس ساختار ژنی ویروس «ادینو» ساخته و به ژن‌های ویروسSARS-CoV-2 تزریق شد. ویروس ادینو به عنوان یک ناقل به کار می‌رود که ژن‌های کرونا را به سلول‌ها منتقل کرده و پروسه پروتوئین‌سازی در پوسته ویروس جدید را انجام می‌دهد، تا سیستم ایمنی از وجود یک دشمن احتمالی جدید آگاه شود و از این رو این واکسن را «واکسن هوشمند» نامیده‌اند.