نتانیاهو: جمهوری اسلامی مرکز مخفی هسته‌ای دیگری در اختیار داشته است

0
198

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گفت که جمهوری اسلامی در حال توسعه سلاح اتمی در “تاسیسات هسته‌ای مخفی در آباده” بوده است. نخست وزیر اسرائیل همچنین گفت که جمهوری اسلامی با اهداف نظامی آزمایش‌های هسته‌ای را در این مراکز انجام داده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز روز دوشنبه ۱۸ شهریور (۹ سپتامبر) بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در کنفرانس خبری  از وجود “تاسیسات پنهانی هسته‌ای در آباده” در استان فارس سخن گفت.

نتانیاهو گفته است این اطلاعات، را از مجموعه اطلاعات مهمی در مورد جمهوری اسلامی که پیش‌تر به دست اسرائیل رسیده، به دست آورده است.

نتانیاهو در مقر وزارت امور خارجه اسرائیل با نشان دادن تصاویر هوایی از محلی در شهرستان آباده در استان فارس گفت که جمهوری اسلامی “پس از این که به مسئله اطلاع اسرائیل از این مرکز پنهانی تاسیسات هسته‌ای پی برده اقدام به نابو‌دی آن کرده است”. ‌

نخست وزیر اسرائیل در این کنفرانس خبری اظهار داشت که جمهوری اسلامی باید بداند که ما او را تعقیب می‌کنیم و می‌دانیم چه می‌کند. او گفت: «اسرائیل می‌داند که شما چه می‌کنید، اسرائیل می‌داند چه وقت وکجا چه کاری انجام می‌دهید.» 

اظهارات پیشین نتانیاهو در باره “مرکز مخفی هسته‌ای جمهوری اسلامی”

نخست‌وزیر اسرائیل یک سال پیش گفته بود جمهوری اسلامی دارای “انبار مخفی هسته‌ای” است.

بنیامین نتانیاهو سپتامبر گذشته (۲۰۱۸) گفته بود که جمهوری اسلامی در ماه اوت  ۱۵ کیلوگرم مواد رادیواکتیو را از تاسیساتی خارج کرده است. بنابر همین ادعا جمهوری اسلامی برای پنهان کردن این مواد آن را در مناطق مختلفی در تهران پخش کرده‌است. نخست‌وزیر اسراییل از “توقوز‌آباد” در حومه تهران نام برده بود. 

نخست وزیر اسرائیل در کنفرانس خبری روز دوشنبه همراه با نشان دادن عکس‌های هوایی از “مراکز مخفی اتمی جمهوری اسلامی” تاکید کرد که پس از آنکه جمهوری اسلامی به این مسئله پی برده که اسرائیل از وجود مراکز مخفی خبر داشته است تلاش کرده که شواهد و مدارک در باره این مراکز را نابود کند.

به گزارش دویچه وله؛ هم‌زمان با سفر کرنل فروتا، رئيس موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز یکشنبه ۱۷ شهریور  خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌هایی که نام آنها فاش نشده خبری را مبنی بر نمونه‌برداری بازرسان بین‌المللی از محلی در ایران (توقوزآباد) منتشر کرد. در این خبر آمده بود که بازرسان با این نمونه‌برداری پی برده‌اند که در این محل اورانیوم وجود داشته است.