موضع مدیرکل جدید آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در قبال جمهوری اسلامی

0
240

مدیرکل جدید آژانس گفت که در رابطه با توسعه برنامه‌های هسته‌ای کشورها از جمله جمهوری اسلامی موضعی عادلانه اما سخت خواهد داشت. ناظران می‌گویند که نظر او در رابطه با برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی به نظر دولت آمریکا نزدیک است.

رافائل گروسی که قرار است از روز سه‌شنبه ۱۲ آذر (سوم دسامبر) کار خود را به عنوان مدیرکل آژانس ‌بین‌المللی انرژی هسته‌ای آغاز کند در گفت‌وگو با شبکه ژاپنی ان‌اچ‌کی در باره فعالیت خود در آینده توضیحاتی داد.

گروسی نخستین دیپلمات اهل آمریکای جنوبی است که ریاست آژانس هسته‌ای را به‌عهده می‌گیرد. شورای حکام آژانس در ماه اکتبر او را به این سمت گماشت.

او در پاسخ به پرسشی در رابطه با جمهوری اسلامی تاکید کرد که درخصوص توسعه انرژی هسته‌ای موضعی عادلانه اما سخت خواهد داشت و این شیوه را در باره جمهوری اسلامی هم اعمال خواهد کرد.

دیپلمات آرژانتینی تصریح کرد که مایل است روابطی سازنده با دولت جمهوری اسلامی داشته باشد و برای این منظور آژانس باید جدی‌تر به موضوع توسعه هسته‌ای جمهوری اسلامی بپردازد.

وبسایت ان‌اچ‌کی نوشته است که ناظران معتقدند، موضع گروسی درقبال برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی به موضع آمریکا نزدیک است.

مدیرکل جدید آژانس همچنین مصمم است که آژانس در رابطه با برنامه هسته‌ای کره شمالی بیش از پیش فعالیت داشته باشد. او گفت، آخرین باری که بازرسان آژانس توانستند از تاسیسات هسته‌ای کره شمالی بازدید کنند، ده سال پیش بود.

گروسی می‌گوید، منتظر است تا ایالات متحده و کره شمالی در رابطه با برنامه هسته‌ای این کشور به توافق برسند، سپس او برای فرستادن بازرسان آژانس به کره شمالی تلاش خواهد کرد.

بازرس مشکل‌ساز

تقریبا هم‌زمان با انتشار مصاحبه گروسی در وبسایت ا‌ن‌اچ‌کی، وبسایت خبری آفتاب هم گفت‌وگویی با علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی هسته‌ای ایران منتشر کرد.

صالحی در پاسخ به پرسشی پیرامون اخراج یک بازرس آژانس از ایران ضمن بیان اینکه بازرسان آژانس از مصونیت دیپلماتیک برخوردار هستند، اظهار داشت که بازرسان آژانس هنگام ورود به سایت‌‌های هسته‌ای در سراسر دنیا کنترل می‌شوند.

به گفته او، هنگام کنترل بازرسان در تاسیسات نظنز مشخص شده است که یکی از آنها “مواد مشکوکی” با خود داشته است.

صالحی گفت: «وقتی که از بازرس دراین‌باره سؤال کردند، پاسخ‌های او قانع کننده و قابل قبول نبود، علاوه بر این مسائل دیگری نیز پیش آمده که جزئیات آن را نمی‌‌توانم بگویم».

آژانس بین‌المللی اتمی در اطلاعیه‌ای رسمی اعلام کرده روایت جمهوری اسلامی از حادثه پیش‌آمده برای یکی بازرسانش را نادرست می‌داند و آن را رد می‌کند.

به گزارش دویچه وله؛ رئیس سازمان انرژی هسته‌ای جمهوری اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا سطح غنی‌سازی اورانیوم به قبل از توافق برجام برمی‌گردد، گفته است: «بله در حال حاضر پنج کیلو ۵۰۰ گرم در روز تولید می‌شود، در حالی که قبل از برجام این میزان شش کیلوگرم بوده است.»