مشخص شدن وظیفه بعدی بالگرد “نبوغ”

0
256

ناسا می‌خواهد پس از پایان پروازهای آزمایشی بالگرد مریخی “نبوغ” از آن به عنوان پشتیبان مریخ نورد “استقامت”(Perseverance) استفاده کند تا جلوتر از این مریخ‌نورد پرواز کند و نقش دیده‌بان را برای آن ایفا کند.

بالگرد فرازمینی “نبوغ”(Ingenuity) پس از تاریخ سازی و تکمیل پنج پرواز برنامه‌ریزی شده خود، اکنون می‌تواند به زودی پروازهای بلندپروازانه‌تری را نیز در آسمان سیاره سرخ انجام دهد. 

اما ناسا اعلام کرد که پس از انجام پروازهای آزمایشی باقی‌مانده قصد دارد از این بالگرد در یک نقش عملیاتی استفاده کند. ناسا می‌گوید، پروازهای باقی‌مانده شامل مانور دقیق‌تر، استفاده بیشتر از قابلیت‌های عکاسی و بیشتر، خطرپذیری قابل توجه‌تری خواهد بود. این یک تغییر و پیشرفت اساسی برای بالگردی است که در ابتدا فقط قرار بود نشان دهد که پرواز در جو مریخ امکان‌پذیر است یا خیر.

اینکه “نبوغ” این ماموریت‌های بلندپروازانه‌تر را انجام دهد، به چگونگی اجرای دو پرواز بعدی بستگی دارد. این بالگرد قرار بود چهارمین پرواز خود را روز پنجشنبه به انجام برساند، اما با مشکل روبرو شد. اما در ساعات پایانی روز جمعه، آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا اعلام کرد که داده‌های دریافتی از مریخ نشان داده است که دومین تلاش “نبوغ” برای انجام پرواز چهارم بدون هیچ مشکلی انجام شده است.

به گزارش انگجت، با توجه به اینکه مریخ نورد “استقامت” برای پیمایش مسیرهای کوتاه طی چند هفته آینده برنامه‌ریزی شده است، ناسا می‌گوید که می‌تواند “نبوغ” را جلوتر از آن راهی کند تا نقش دیده‌بان و مسیریاب را برای آن ایفا کند و به جستجوی مسیرهای بالقوه و تشخیص سد معبرها بپردازد و از زمینی که پیش روی آنهاست، عکس بگیرد. 

ناسا می‌گوید، این کار برای موفقیت مأموریت “استقامت” ضروری و حیاتی نیست، اما منافع قابل توجهی را برای ماموریت‌های آینده فراهم می‌کند.

به گزارش خبرگزاری های علمی داخلی؛ در هر صورت آخرین پرواز “نبوغ” قبل از پایان ماه اوت انجام می‌شود. به این ترتیب ناسا وقت کافی برای انجام هر کاری را که قصد دارد قبل از پایان سال با “استقامت” و “نبوغ” انجام دهد، دارد، چرا که در آن زمان قرار گرفتن خورشید بین زمین و مریخ ارتباط بین این دو سیاره را تقریباً غیرممکن می‌کند.