مشخص شدن راس کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل به‌منظور بررسی سرکوب قیام مردم ایران

0
114

شورای حقوق‌بشر سازمان ملل متحد از منصوب شدن سه زن برای هدایت کمیته حقیقت‌یاب بین‌المللی به‌منظور بررسی سرکوب اعتراضات و نقض گسترده حقوق‌بشر در ایران خبر داد.

سه زن شامل «سارا حسین»، رئیس این کمیته و اهل کشور بنگلادش، «شاهین سردارعلی»، اهل پاکستان و «ویویانا کرستیچویچ» از کشور آرژانتین مسئولیت هدایت این کمیته را برعهده می‌گیرند.

صفحه «توئیتر» شورای حقوق‌بشر سازمان ملل اعلام کرده که فدریکو ویلگاس، رئیس این شورا ماموریت هدایت کمیته حقیقت‌یاب بین‌المللی را به این زنان موکول کرده است.

شورای حقوق‌بشر سازمان ملل متحد در نشست فوری و ویژه به‌دلیل نقض گسترده حقوق بشر در ایران در جریان سرکوب اعتراضات جاری ضدحکومتی، قطعنامه‌ای را تصویب کرد که بر اساس یکی از بندهای آن مقرر شد یک کمیته حقیقت‌یاب مستقل بین‌المللی به ثبت و نگهداری شواهد نقض حقوق‌بشر در ایران بپردازد.

العربیه نوشت؛ از جمله وظایف این کمیته، بررسی کامل و مستقل موارد نقض حقوق بشر به ویژه در مورد زنان و کودکان ایرانی در جریان اعتراضات سراسری، بررسی شکایت‌ها و تخلفات و جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل شواهد مربوط به آنها و همچنین حفظ این شواهد است.

این کمیته همچنین موظف شده با همه ذی‌نفعان از جمله دولت جمهوری اسلامی ایران، دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، نهادهای مرتبط با سازمان ملل، سازمان‌های حقوق بشری و جامعه مدنی در ارتباط باشد.

فعالان حقوق بشر می‌گویند که این موضوع به منظور روشن‌شدن حقیقت و اجرای عدالت برای بازماندگان نقض حقوق‌بشر اهمیت بسیاری دارد.