مرگبارترین حمله اسرائیل به مواضع حامیان جمهوری اسلامی در سوریه در سال جاری

0
172

ارتش اسرائیل در یک رشته حملات هوایی از شرق سوریه تا مرز عراق، اهداف ارتش سوریه و هم‌پیمانان آن را هدف قرار داد. در جریان این حملات ۳۱ نیروی خارجی از جمله شبه‌نظامیان حزب‌الله کشته شده‌‌اند.

اسرائیل بامداد چهارشنبه ۱۳ ژانویه مواضع و انبارهای نظامی در شرق سوریه را هدف حمله هوایی قرار داد. در جریان این  حملات دست‌کم ۹ سرباز سوری و ۳۱ جنگجوی غیرسوری هم‌پیمان با آنها کشته شدند. یک ناظر این حمله را مرگبارترین حمله در سال جاری میلادی دانسته است.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه گزارش کرده که نیروی هوایی اسرائیل بیش از ۱۸ حمله علیه اهداف مختلف از شهر دیرالزور واقع در شرق سوریه تا مرزهای عراق انجام داده است. بر اساس این گزارش ملیت ۳۱ جنگجوی غیرسوری کشته شده در جریان این حملات هنوز دقیقا مشخص نیست.

اغلب جنگجویانی که در کنار ارتش بشار اسد می‌جنگند متعلق به حزب‌الله لبنان و لشگر فاطمیون هستند. فاطمیون افغان‌هایی هستند که توسط رژیم جمهوری اسلامی به سوریه فرستاده می‌شوند.

خبرگزاری دولتی سوریه، سانا، این حملات را گزارش داده اما جزئيات بیشتری درباره آنها نگفته است.

این حملات دومین حملات اسرائيل در سوریه در کمتر از یک هفته است. آخرین حمله روز ۷ ژانویه علیه مواضعی در جنوب سوریه و در اطراف دمشق صورت گرفت و در جریان آن سه جنگجوی طرفدار رژیم جمهوری اسلامی کشته شدند.

اسرائيل به طور متناوب اهدافی در سوریه را مورد حمله قرار می‌دهد که بیشتر آنها مواضع نیروهای نزدیک به ایران هستند. به گفته اسرائيل هدف از این حملات جلوگیری از تحکیم مواضع رژیم جمهوری اسلامی در مرزهای شمالی اسرائيل است.

بنا بر گزارش سالانه ارتش اسرائيل که در اواخر دسامبر گذشته منتشر شد، در سال ۲۰۲۰ اسرائیل نزدیک به ۵۰ هدف در سوریه را مورد حمله قرار داد. از زمان آغاز جنگ در سوریه در سال ۲۰۱۱ اسرائیل صدها حمله هوایی و موشکی به مواضع رژیم جمهوری اسلامی و حزب‌الله لبنان در سوریه و نیز مواضع ارتش بشار اسد انجام داده است.

اسرائیل به ندرت مسئولیت تک تک این حملات را پذیرفته اما همواره گفته که تنش در نزدیکی مرزهای این کشور را بی‌پاسخ نمی‌گذارد.

دویچه وله نوشت؛ در جریان جنگ سوریه از سال ۲۰۱۱ تا کنون بیش از ۳۸۰ هزار نفر کشته و میلیون‌‌ها تن آواره شده‌اند.