مدعیات گمراه‌کننده آلنا دوهان درباره تاثیر تحریم‌‌ها بر مردم ایران

0
231

آلنا دوهان، که استاد دانشگاه دولتی بلاروس و نزدیک به الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری این کشور و دوست نزدیک ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و متحد اصلی جمهوری اسلامی است.

استروان استیونسون، تحلیلگر سیاسی و عضو سابق پارلمان اروپا، در مقاله‌ای برای وبگاه «تاون‌هال» می‌نویسد ادعای آلنا دوهان، گزارشگر ویژه سازمان ملل، مبنی بر اینکه تحریم‌های آمریکا عامل وضعیت وخیم مردم ایران است، «مدعیاتی گمراه‌کننده است که آب به آسیاب جمهوری اسلامی می‌ریزد».

به گفته این کارشناس، مسئول مستقیم فاجعه اقتصادی در ایران «رژیم خونخوار دین‌سالار» جمهوری اسلامی است، که با تأمین مالی و حمایت طولانی‌مدت از برنامه غیرقانونی و مخفیانه هسته‌ای، جنگ‌های نیابتی در سوریه و یمن به مدیریت سپاه پاسداران، و حمایت از گروه‌های تروریستی حزب‌الله در لبنان و حماس در غزه و حوثی‌ها در یمن، سرمایه مردم ایران را هدر می‌دهد.

به گفته استیونسون، با چنین پس‌زمینه‌ای، ادعای آلنا دوهان، که استاد دانشگاه دولتی بلاروس و نزدیک به الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری این کشور و دوست نزدیک ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و متحد اصلی جمهوری اسلامی است، تنها برای «گمراه کردن» جامعه جهانی بیان شده است.

جمهوری اسلامی که طی 26 سال گذشته به کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل اجازه بازدید از ایران نداده است، با آغوش باز از دوهان استقبال کرد و به وی اجازه داد 12 روز تمام در ایران بماند، که به خودی خود «امتیازی غیرعادی» برای وی است، و نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی از سفر وی به ایران خرسند است.

دوهان پس از بازگشت از ایران مدعی شد که «تحریم‌های غیرقانونی» آمریکا و غرب علت اصلی اوضاع وخیم مردم ایران است، و خواستار رفع آنها شد. «رسانه‌های بدنام رژیم اسلامگرا» مثل «فارس نیوز» بازوی رسانه‌ای سپاه پاسداران، «تسنیم»، «میزان» خبرگزاری «قوه قضائیه جنایتکار»، «مهر» وابسته به وزارت اطلاعات، «کیهان» سخنگوی خامنه‌ای، و رادیو و تلویزیون حکومتی جمهوری اسلامی از حرف‌های دوهان اظهار رضایت کردند.

العربیه نوشت؛ به گفته استیونسون، باید به دوهان یادآوری کرد که وقتی عمدهٔ تحریم‌های ‌بین‌المللی در پی امضای توافق هسته‌ای موسوم به «برجام» در سال 2015 از روی جمهوری اسلامی برداشته شد، این قضیه هیچ نانی سر سفره مردم ایران نگذاشت، بلکه باعث تشدید تعرضات جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران در سطح منطقه و جهان شد.

این تحلیگر نتیجه می‌گیرد که در شرایطی که جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده نه تنها از سوی جمهوری‌خواهان، بلکه از سوی دموکرات‌های کنگره و سنا تحت فشار است تا تحریم‌های جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران را لغو نکند، مدعیات گمراه‌کنندهٔ دوهان به این منظور بیان شده تا به «رژیم آخوندها» سود برساند.