مداخله جمهوری اسلامی در انتخابات اسکاتلند به روش روسیه

0
72

بررسی‌ یک اندیشکده بریتانیایی حاکی است حکومت جمهوری اسلامی با ترویج اطلاعات نادرست در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی به شیوه‌ای “مشابه روسیه” در حال تلاش برای مداخله در انتخابات پارلمانی اسکاتلند به نفع طرفداران استقلال این سرزمین از بریتانیا است.

روزنامه تایمز چاپ لندن به نقل از اندیشکده “هنری جکسون” می‌نویسد متخصصان سایبری وابسته به جمهوری اسلامی رای‌دهندگان اسکاتلندی را در فیسبوک و توییتر با ایجاد حساب‌، گروه‌ و صفحه جعلی در معرض اطلاعات نادرست قرار می‌دهند.‌

در گزارش اندیشکده هنری جکسون هشدار داده شده که جمهوری اسلامی با مداخله در انتخابات پارلمانی اسکاتلند به نفع طرفداران استقلال، برای “بی‌ثباتی در بریتانیا” تلاش می‌کند.

بر اساس این گزارش گروه‌های سایبری وابسته به حکومت جمهوری اسلامی به عنوان “افراد محلی دلسوز استقلال اسکاتلند”، در شبکه‌های اجتماعی فعالیت و کاربران واقعی را تشویق می‌کنند مطالب و محتواهایی را که به نفع طرفداران استقلال اسکاتلند از بریتانیاست، همرسان کنند.

روزنامه تایمز به نقل از اندیشکده هنری جکسون می‌گوید جمهوری اسلامی با راه‌اندازی وب‌سایت‌های جعلی که دامنه‌های اینترنتی محلی اسکاتلند را دارند برای تاثیرگذاری در مبارزات انتخاباتی و فریب کاربران اسکاتلندی در حال تلاش است.

بر اساس این گزارش این تنها بخشی از “کمپین گسترده ترویج اطلاعات نادرست” جمهوری اسلامی است که شبیه اقدامات روسیه طراحی و راه‌اندازی شده است.

ایالات متحده آمریکا پیش از این جمهوری اسلامی را در کنار چین و روسیه به تلاش برای دخالت در انتخابات خود متهم کرده و در مواردی برخی از شهروندان این کشورها از جمله شهروندان ایرانی را به عنوان هکر و عضو گروه سایبری وابسته به حکومت تحریم کرده و تحت تعقیب قرار داده است.

پارلمان اسکاتلند مستقل از مجلس عوام بریتانیا است و قدرت تصمیم‌گیری در امور محلی را دارد.

انتخابات پارلمانی اسکاتلند اواخر این هفته برگزار می‌شود و برخی نامزدهای آن طرفدار برگزاری همه‌پرسی مجدد برای استقلال از بریتانیا هستند.

بی بی سی نوشت، در همه‌پرسی‌ای که حدود هفت سال پیش در اسکاتلند برگزار شد، استقلال از بریتانیا رای نیاورد.