محمد نوری زاد و هاشم خواستار ممنوع الملاقات و ممنوع التلفن شده اند

0
312

فاطمه ملکی، همسر محمد نوری زاد که از ۱۹ تیرماه در بازداشت به سر می برد از وضعیت وخیم جسمانی او به دلیل اعتصاب غذا خبر داد. خانم ملکی به کمپین گفت که محمد نوری زاد پس از ۷ ماه سلول انفرادی در بازداشتگاه اطلاعات مشهد به زندان وکیل آباد این شهر منتقل شده اما ممنوع التلفن و ممنوع الملاقات است.

محمدحسین آقاسی، وکیل محمد نوری زاد در توییتی اعلام کرده است که “آقای نوری زاد استدعای اینجانب و سایر دوستان و نزدیکانش را برای پایان دادن به اعتصاب مصرف دارو نمی پذیرد و اینک دفعات بیهوشی اش افزایش یافته و بیم آن می رود که از دست برود. از دادگاه تقاضای قبول وثیقه اش را نمودم اما با وجود تعیین وثیقه از پذیرش آن خودداری می شود.”

محمد نوری زاد، مستندساز، فعال سیاسی و از امضاکنندگان بیانیه درخواست استعفای رهبر جمهوری اسلامی است که از ۱۹ تیرماه در بازداشت به سر می برد و از سوی شعبه ۴ دادگاه انقلاب مشهد  به ۱۵ سال زندان، ۳ سال تبعید به ایذه و ۳ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده است. فاطمه ملکی، همسر آقای نوری زاد گفته است که همسرش حکم صادر را قبول ندارد و به این حکم اعتراض هم نخواهد کرد.

خانم ملکی از آخرین ملاقات اش با محمد نوری زاد در خانه امن وزارت اطلاعات خبر داده و گفت: “یکشنبه گذشته یعنی ۲۰ بهمن ملاقات داشتیم و در آن ملاقات وضعیت خوبی اصلا نداشت گرچه در ملاقات های قبلی هم حالش خوب نبود اما این بار وقتی آمد گفت که امکان دارد هر لحظه حالش بد شود. صحبت کردن اش هم عادی نبود. من و مادرش و دخترم و پسرم بود که تازه  از زندان آزاد شده بودیم و آقای نوری زاد گفت که من تصمیم ام را گرفته ام و جنازه ام را بر سر اینها(جمهوری اسلامی) می کوبم. ده دقیقه بعد یکباره خمیده شد به زمین بیفتد که ما گرفتیم و ماموران اطلاعات ایشان را بردند.”

همسر آقای نوری زاد گفت: “برای ملاقات ما را به خانه های امن می برند. خانه هایی که در ظاهر خانه معمولی است  و آقای نوری زاد را هم از بازداشتگاه اطلاعات می آورند و ما می بینیم. وقتی حالش بد شد و او را از آنجا بردند من داد و فریاد کردم که باید آزادش کنید. گفتم  باید ایشان تحت مراقبت باشد که یم آقایی گفت ما ماموریم و معذور و تقصیر خودش است. بعد از آن بی خبر بودیم تا اینکه متوجه شدیم روز چهارشنبه ایشان و آقای هاشم خواستار را به زندان وکیل آباد منتقل و ممنوع الملاقات و ممنوع التلفن کرده اند.”

خانم ملکی درباره اعتصاب داروی همسرش گفت: “سه ماه اعتصاب غذا و دارو بود. اعتصاب غذا را شکسته اما اعتصاب دارو را همچنان ادامه می دهد و داروی قند و داروی قلب شان را نمی خورند و همین باعث می شود که بی هوش می شود و از حال می رود. خواسته اش آزادی است و می گوید من جرمی نکرده ام و کاری نکرده ام که در زندان باشم و به همین جهت هم گفته که هیچ اعتراضی به حکم ندارم. البته وکیل آقای نوری زاد یعنی آقای آقاسی که پی گیر پرونده است به عنوان وکیل ایشان اعتراض خواهد کرد.”

اتهام محمد نوری زاد، اجتماع و تبانی از طریق تشکیل گروه عنوان شده که خانم ملکی توضیح داد: اولین و مهم ترین اتهامی که زده اند در ارتباط با بیانیه درخواست استعفا است. می گویند که اینها گروه تشکیل داده و اجتماع و تبانی کرده اند در حالی که گروهی تشکیل نداده اند و فقط یک بیانیه امضا کرده اند.

همزمان صدیقه مالکی، همسر هاشم خواستار از امضاکنندگان بیانیه درخواست استعفای رهبر جمهوری اسلامی، از جامعه جهانی خواست که صدای خانواده های بازداشت شدگان بوده و به این خانواده ها کمک بکنند.

خانم مالکی گفت: “آقای خواستار هفت ماه در بازداشتگاه اطلاعات بود بدن اش خیلی ضعیف شده ولی از نظر روحی خوب است. حکم ۱۶ سال زندان و سه سال تبعید به نیک شهر و سه سال هم ممنوع الخروجی داده اند. اما خودش در آخرین ملاقاتی که داشتیم می گفت ما هیچ گناهی نداریم. حکم را قبول نداشت و می گفت ما کاری نکردیم که ما را دادگاهی کنند و به ما حکم زندان بدهند. می گفت ما را محاکمه نکردند آزادی را محاکمه کردند.”

همسر هاشم خواستار درباره اتهامات منتسب به همسرش گفت: “اتهام اول که بیانیه ۱۴ نفر است و گفته اند تشکیل دسته و گروه داده اید و ۵ سال زندان داده اند. یکسال زندان هم برای تبلیغ علیه نظام داده اند و ده سال زندان برای یک کانال تلگرامی که به نام ایشان یعنی سیدهاشم خواستار است و از خارج از کشور اداره می شود. قبلا همه موبایل ها و تبلت های ما را ماموران اطلاعات برده و امکانات ما را قطع کرده اند و ما دسترسی به این کانال نداریم. آقای خواستار هم نه مدیریت و نه هیچ ارتباطی با این کانال دارد و در زندان است. اما برای آن کانال ده سال زندان داده اند و من فقط می خواهم از تمام آزادیخواهان جهان که صدای ما باشند. از اول پرونده همه را در جریان گذاشته ام و همه در جریان هستند که از سال ۶۹ مرتب آقای خواستار را می برند هیات رسیدگی به تخلفات اداری و وزارت اطلاعات و .. که چرا مصاحبه کردی چرا عضو کانون صنفی معلمان بودی چرا تجمع کردی و .. او را کسر حقوق کردند زندانی کردند بیمارستان روانی بردند یعنی ربودند و به بیمارستان روانی بردند الان هم که از ۲۰ مرداد چند ماه انفرادی اطلاعات بود از روز چهارشنبه برده اند وکیل آباد. فقط می خواهم از جامعه جهانی که بیشتر از این کمک مان بکنند و صدای ما باشند.”

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران؛ محمد نوری‌زاد، محمد ملکی، گوهر عشقی (مادر ستار بهشتی)، عباس واحدیان شاهرودی، کمال جعفری یزدی، محمد مهدوی‌فر، حوریه فرج زاده (خواهر شهرام فرج‌زاده از کشته‌شدگان اعتراضات ۸۸)، جواد لعل محمدی، رضا مهرگان، محمدرضا بیات، محمد حسین سپهری، هاشم خواستار،  محمد کریم بیگی و زرتشت احمدی راغب امضاکنندگان بیانیه درخواست استعفای رهبر جمهوری اسلامی هستند.