محمد صابر ملک رئیسی: زیر شکنجه با کابل و تسمه مجبور به اعتراف اجباری شدم

0
311

محمدصابر ملک‌رئیسی، زندانی سیاسی که از ۱۷ سالگی در حبس بوده، در فایلی صوتی که حساب «۱۵۰۰ تصویر» منتشر کرده می‌گوید در زندان زیر شکنجه با کابل و تسمه مجبور به اعتراف اجباری علیه خودش شده است.

محمدصابر ملک‌ رئیسی روز ۲ مهر ۱۳۸۸ هنگامی‎ که ۱۷سال بیشتر نداشت، بعلت عدم دسترسی مأموران اطلاعات به برادر بزرگترش که برای دستگیری وی آمده بودند، دستگیر شد. براساس گواهی و شهادت خودش در فایل صوتی که از زندان فرستاده بود، در اداره اطلاعات زاهدان مورد شکنجه قرار گرفت. وی در شرح شکنجه و محکومیتش گفت: «به مدت ۲۱ماه در بازداشتگاه وزارت اطلاعات زاهدان با بدترین شکنجه‌های جسمانی و روحی در آن شرایط سنی کم، بسر برده‌ام. حتی با بسته شدن به تخت شکنجه یا به‌ اصطلاح خودشان “تخت معجزه” مجبور به اقرار و اعترافات ساختگی شده‌ام … پس از ۲سال فشار و تهدید به اعدام و محقق نشدن خواسته‌شان … محکوم ‌به ۱۷سال تبعید و زندان گشته و به زندان مرکزی زاهدان انتقال داده شدم».

محمدصابر ملک‌ رئیسی در مرداد۱۳۹۰ به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی و محاربه» به ۱۷سال زندان در تبعید محکوم و پس از قطعی شدن حکم، به زندان مرکزی زاهدان منتقل شد.

در سال۱۳۹۱ در بند جوانان زندان مرکزی زاهدان سر و بینی اش را شکسته و او را با ضرب و شتم به قرنطینه برده و دست و پایش را زنجیر کردند. او سپس به اردبیل تبعید شد. مدتی در زندان خلخال زندانی بود و سپس به زندان مرکزی اردبیل منتقل گردید.

وی طی سال‌ها، شکنجه‌های بسیاری شده و بارها در اعتراض به شکنجه، دست به اعتصاب غذا زده است.

در دی۱۳۹۷ به همراه زندانی سیاسی شیراحمد شیرانی به قرنطینه زندان مرکزی اردبیل منتقل و به اتهام «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» از طریق نشر اخبار خودشان و سایر زندانیان در «شبکه‌های معاند در جهت تخریب نظام» علیه آنها پرونده‌سازی جدید شد و آنها را ۳ماه در قرنطینه نگهداشتند.

اواخر سال۱۳۹۷ محمدصابر ملک رئیسی به اتهام «فعایت تبلیغی علیه نظام» به ۶ماه زندان محکوم شد.

روز ۱۹فروردین۱۳۹۸ محمدصابر ملک رئیسی و شیراحمد شیرانی از بابت بخش دوم پرونده‌ای که علیه آنها تشکیل شده بود، به شعبه یک دادگاه مرکزی اردبیل، احضار شدند. در اواخر مرداد۱۳۹۸ آنها مطلع شدند که در یک دادگاه غیابی، به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری دیگر، محکوم شده‌اند.

روز ۵خرداد۱۳۹۸ محمدصابر ملک رئیسی به دادگاه تجدیدنظر اعزام و بعد از بازگشت از دادگاه به دستور رئیس زندان به قرنطینه بند۸ زندان منتقل و از ملاقات و تماس با خانواده محروم و تحت شکنجه قرار گرفت. بند قرنطینه زندان، محل زندانیانی است که بیماری روانی دارند و زندانیان معتاد و آنهایی که متادون مصرف می‌کنند، در این بند نگهداری می‌شوند.

به گزارش سایت جوانه های، وی روز چهارشنبه ۱۵ بهمن ۹۹ از زندان آزاد شد.