مجموعه ای از اشتباهات نظامی پوتین در اوکراین ؛ اعتماد به نفس بیش از حد و عدم آمادگی

0
589

جنگ آنطور که پوتین می خواست پیش نمی‌رود؛ واضح است که جنگ در اوکراین آنطور که پوتین می خواست پیش نمی رود. نیروهای روسی ناچار شدند در برابر چندین عملیات هوایی عقب نشینی کنند و به نظر نمی رسد که این تهاجم به پیش رود. در واقع، جنگ بسیار طولانی تر از آن چیزی است که پوتین تا به حال تصور می کرد و به نظر می رسد که ارتش روسیه در باتلاق گیرافتاده است، و تحلیلگران از اشتباهات نظامی جدی ارتش روسیه صحبت می کنند.

بیایید به برخی از اشتباهات کلیدی پوتین در حمله به اوکراین نگاه کنیم.

تحلیلی در واشنگتن پست توسط بانی برکوویتز و آرتور گالوچا (Berkowitz and Galocha ) وضعیت را سی روز پس از شروع تهاجم توصیف کرد. این دو روزنامه نگار می گویند در حالی که ارتش روسیه دارای شمار زیادی نیرو می‌باشد، ولی از نظر لجیستیکی ضعیف است.

ارتش روسیه مشکلات بزرگی داشت؛ برکوویتز و گالوچا (Berkowitz and Galocha  )در مورد مشکلات اصلی روسیه در جنگ، از جمله کمبود تدارکات، تعداد ژنرال‌های کشته شده در خط مقدم جبهه ، کاروان‌هایی که گرفتارکمین‌شده اند و تخریب تانک‌ها صحبت کردند.

عملکرد قرن نوزدهم برای جنگ قرن بیست و یکم

افزون بر این، بسیاری از تحلیلگران نظامی، استراتژی پوتین را در دنیای فناوری پیشرفته که در آن عوامل متعددی (نه تنها تعداد سربازان یا کیفیت سلاح‌ها) در جریان درگیری تعیین می‌کنند، منسوخ می‌دانند.

سرویس مخفی روسیه فکر نمی‌کرد که سیستم (Google Maps) آنها را رها کند، چیزی که رخ داد

گواه این نکته همان اتفاقی است که در ابتدای تهاجم به کمک Google Maps به ثبت رسید. اطلاعات ترافیکی از نخستین ساعات اولیه 24 فوریه 2022 یک ترافیک عظیم را در جاده ای در اوکراین در مرز با روسیه نشان داد. این در واقع یک تمرکز سنگین از نیروهای روسی و تانک های جنگی بود که اطلاعات مفیدی برای مقاومت اوکراین به شمار می‌رفت.

صف طولانی تانک – افتضاح نظامی

اما این تصویر از ترافیک نه تنها در گوگل مپ ! قابل مشاهده بود، بلکه شرکت ماهواره‌ای Maxar صف طولانی تانک‌ها را در مسیر کیف، نشان می داد. سپس محاسبه شد که کاروانی به طول 60 کیلومتر تانک و ادوات زرهی در یک صف طولانی به دنبال ردیف شده‌اند.

برای رفتن سریعتر، از گل و لای اجتناب کنید

برخی ادعا می‌کنند که عبور تانک های ارتش روس از جاده های معمولی برای حرکت سریعتر و اجتناب از فرو رفتن در گل و لای هایی بود که زمین‌های اوکراین را در جریان آب شدن بهاره برف ها می‌پوشاند،  با این حال، این نوع پیشروی یک استراتژی نظامی رایج نیست و بدون پیش‌بینی های لازم و حفاظت مضاعف ، کاروان در برابر حملات غافلگیرکننده آسیب‌ پذیرتر می‌شود.

دشواری مسافت

با این حال، واشنگتن پست خاطرنشان کرد که بزرگترین مشکلی که روس ها با آن مواجه هستند، لجستیک است: تامین سوخت، غذا و سایر کالا و وسایل مورد نیاز برای پیشبرد نیروها چالشی است که مایکل کوفمن، کارشناس آن را ” دشواری مسافت ” می نامد.

خطای اساسی دیگر روس ها ؛ دستکم گرفتن مقاومت مردم اوکراین بود، یکی دیگر از اشتباهات اساسی که تحلیلگران بر آن اتفاق نظر دارند، دست کم گرفتن توانایی اوکراین برای مقاومت در برابر تهاجم بود. شاید این اشتباه محاسبه ناشی از رویدادهای قبلی، مانند عملیات کریمه (که مانند یک « پیاده روی سلامت»  و خیلی ساده اتفاق افتاد)، پوتین را گیج کرده بود.

این نیرو برای این همه زمین کافی نیست

وبه این ترتیب دشواری اشغال یک کشور کامل می شود. گفته می شود روسیه 150 هزار سرباز را بسیج کرده است. با این حال، ژنرال دیوید پترائوس ، که فرماندهی نیروهای آمریکایی در افغانستان و عراق را بر عهده داشت، به سی- ان- ان گفت؛  که این شمار نیرو برای تسخیر یک کشور 44 میلیون نفری کافی نیست.

پنج مهاجم برای هر مدافع 

ژنرال پترائوس می گوید؛ یک اصل نظامی بر این است که وقتی کشوری مورد تهاجم قرار می‌گیرد، باید « پنج مهاجم برای هر مدافع » در اختیار داشت اما روسیه به این قانون احترام نگذاشت.

تعداد زیادی ژنرال های روس در خط مقدم جبهه کشته شدند

ژنرال پترائوس در مصاحبه خود با CNN به تعداد زیاد ژنرال ها و فرماندهان کشته شده روس نیز اشاره کرد.

پرسش این است که آیا برای سرمشق، یک ژنرال باید جان خود را به خطر بیاندازد؟

برخی آن را به رفتار نادرست حرفه ای نسبت می دهند، اما برخی دیگر از تحلیلگران استدلال می کنند که در سنت نظامی روسیه، فرماندهی عالی به جبهه می رود و روحیه سربازان را تقویت می کند، و این امری عادی به شمار می‌رود.

کمبود یک رهبر واقعی در میدان نبرد وجود دارد

و با وجود این حضور و تلفات بالای ژنرال های روس در میدان نبرد، نیویورک تایمز با استناد به منابع نظامی ایالات متحده به صراحت اعلام کرد که روسیه هیچ رهبر میدانی در این میدان ندارد (مقامات آمریکایی می گویند “جنگ روسیه فاقد فرمانده میدان نبرد است” ).

روحیه سربازان روسی

موضوع بحث برانگیز دیگر این است که گفته می شود ( اما امکان دارد نوعی تبلیغات غربی باشد) که سربازان روسی متقاعد شده اند که برای یک عملیات تقریباً صلح آمیز به اوکراین می روند و در آنجا با آغوش باز از آنان استقبال می شود.

سربازان باید بدانند چه در انتظارآنان می باشد

رفتن به جنگ در انتظار تشویق و مدال و مانند مهاجمان گلوله خوردن چیزی نیست که روحیه سرباز را بالا ببرد. سربازان باید برای عملیاتی که در آن شرکت خواهند می کنند به خوبی آماده باشند. کارشناسان بر این باورند که در مورد اوکراین، مشکل واقعی ارتباط ارتش و فرماندهان با نیروهای روسی در میدان نبرد وجود داشت.

سربازان روسی کشته می شوند

یک عنصر اضافی که می تواند در کاهش روحیه سربازان مؤثر باشد ، تعداد تلفاتی است که نیروهای روسی مشاهده می کنند. کومسومولسکایا پراودا، (Komsomolskaya Pravda) یک رسانه روسی نزدیک به کرملین، حتی از شمار ده هزار سرباز کشته صحبت کرد، اما سپس گزارش خود را تغییر داد و گفت که این یک اشتباه بود. سپس گفته شد که شمار کشتگان دو هزار تن بوده ولی دولت روسیه کشته شدن پانصد تن را تاًیید کرد، در حالیکه منابع آمریکایی شمار نیرو های کشته شده روسی را بالاتر از این ارقام می‌دانند و به این ترتیب کارآیی نظامی ارتش روسیه زیر سؤال می‌رود.

اوکراین چچن (یا سوریهنیست

در چچن، روس‌ها متحدین محلی مانند رمضان قدیروف داشتند و در سوریه، روسیه دست در دست دولت دولت سوریه کار می‌کرد. در اوکراین، به جز در دونباس، هیچ کس روی زمین به روس ها کمک نمی کند.

نبرد تبلیغاتی از پیش باخته روسیه در افکار عمومی جهان

موضوع مهم بعدی این است که چگونه ولودومیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین که در مراسم گوناگون به گرمی سخنرانی می‌کند ، توانسته است همدردی عمومی جهانیان را به سود آرمان خود جلب کند. قطعاً تصاویری که روس ها در تبلیغات خود از قتل عام نیروهای روسی نبه دست اوکراینی ها نشان می‌دهند نتوانسته است به روس ها کمکی نماید.

بازبینی عملیات نظامی

روس ها ناچار شدند حملات خود را دوباره سازماندهی کنند، عقب نشینی کنند و تلاش خود را در مناطقی متمرکز کنند که فکر می کردند می توانند پیشرفت واقعی در جنگ داشته باشند

تسخیر کیف پایتخت اوکرین دیگر یک گزینه واقعی نیست

به نظر می رسد که تسخیرشهر کیف پایتخت اوکراین در حال حاضر یک گزینه نیست. در آغاز تهاجم، روس ها به اوکراین وجود نیروهای روسی در مناطق خاصی از شهر کیف شگفت آور بود، حتی صحبت از فرود چتربازان روس به میان آمد. تسخیر یک شهر بزرگ ساده به نظر نمی‌آید ، با این حال، به نظر می رسد که اشغال یک شهر بسیار بزرگ پیچیده‌تر باشد ( به گفته واشنگتن پست از نظر مساحت، کیف بزرگتر از نیویورک است).

اما پوتین می تواند یک جنگ طولانی را تحمل کند، پوتین یک رهبر سرسخت است که می تواند در جنگ استقامت کند، حتی زمانی که اعتبار رهبری او در خطر است.

پوتین تا کجا پیش خواهد رفت؟

اما نوع جنگی که پوتین قصد دارد پیش ببرد، مدل تهاجم زمینی قدیمی است ، هر چند که استقرار نیروها وتانک های ارتش روسیه با موفقیت همراه نبود، با این حال، جنگ همچنان ادامه دارد و اکنون با حملات و بمباران های استراتژیک آمیخته شده است.

با روسیه نمی توان شوخی کرد

اگرچه مقاومت اوکراین قهرمانانه است، اما نباید توانایی نظامی روسیه را دستکم گرفت. این کشور قدرتمند است و روسیه یکی از کشورهایی است که هیتلر را شکست داد، با سنت کمیابی از جنگ و شکست.

در حال حاضر، واقعیت این است که در کارزار نظامی در اوکراین (از نظر تقریباً همه تحلیلگران) اشتباهات قابل توجهی وجود داشته است.

فرامرز دادرس- دوم سپتامبر 2022