مبادله سه مامور جمهوری اسلامی با کایلی مور گیلبرت

0
276

ساعتی پیش خبر مبادله کایلی مور گیلبرت که به گفته خبرگزاری صداوسیما رژیم جمهوری اسلامی به اتهام جاسوسی برای رژیم اسرائیل در ایران توسط قوه قضاییه رژیم جمهوری اسلامی به ۱۰ سال زندان محکوم شده بود با یک فعال اقتصادی و دو شهروند ایرانی (ماموران رژیم جمهوری اسلامی) که به اتهامات واهی در خارج از کشور بازداشت شده بودند منتشر شد.

کایلی مورگیلبرت ۳۱ ساله با عنوان استاد دانشگاه و شیعه شناس، به تمام کشورهای مهم منطقه غرب آسیا سفر کرده بود، ایران مصر، سوریه، عراق، بحرین، کویت و … او در این سفرها در مجامع علمی و مذهبی حاضر می‌شد و با شخصیت‌های فرهنگی و مذهبی این کشورها در ارتباط بود.

مورگیلبرت،  سال ۲۰۱۸ در ایران دستگیر و بعد از بازداشت به اتهام جاسوسی محاکمه و به ده سال زندان محکوم شد. در هفته های اخیر خبر جابه‌جایی مورگیلبرت از زندان اوین به زندان قرچک و بازگشت او به اوین شده بود. 

خبرگزاری صداوسیما مدعی است که امان، سرویس جاسوسی نظامی اسرائیل، در این سال‌ها کایلی را تحت نظر داشت برای مقاصد خود رشته او را تغییر داد و کایلی را ملزم به ادامه تحصیل در «رشته مطالعات اسلامی و خاورمیانه» می‌کند.

این خبرگزاری همچنین مدعی شد در سفر اول کایلی به ایران، دست به هیچ اقدامی نمی‌زند و پس از مدت کوتاهی از کشور خارج می‌شود. در سفر دوم، به توصیه سرویس اسرائیل در ایام محرم وارد ایران می‌شود.

کایلی با حضور در شهرهای مختلف که در راستای مأموریتش بود، اقدام به جمع آوری اطلاعات می‌نماید. کایلی که از اشراف اطلاعاتی دولت جمهوری اسلامی بر خود بی اطلاع است به منظور عادی سازی حضور خود در ایران به اماکن مذهبی، هیئات و اماکن توریستی می‌رود تا کسی نسبت به این سفر شک نکند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ اینبار کایلی برای ارتباط گیری با برخی شخصیت‌ها و اهداف، اقدام و سعی می‌کند به اطلاعات اقتصادی و نظامی جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت دست پیدا کند، که مورد ضربه اطلاعاتی قرار گرفته دستگیر می‌شود.