مایک پمپئو تصویری از تسلیحاتی که جمهوری اسلامی برای حوثی‌ها فرستاده منتشر کرد

0
109

همزمان با تلاش‌های آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا روز پنج‌شنبه تصاویری از محموله اسلحه ساخت جمهوری اسلامی که برای پیکارجویان حوثی قاچاق می‌شد، منتشر کرد. این محموله در 28 ژوئن 2020 و پیش از رسیدن به دست حوثی‌ها، توسط ارتش آمریکا کشف و ضبط شد.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت که این محموله سلاح به شکل غیرقانونی به یمن می‌رفت و شامل موشک‌های زمین به هوا و زمین به زمین و همچنین موشک‌های ضدتانک و صدها قبضه سلاح آرپی‌جی، مسلسل و انواع دیگری از تسلیحات پیشرفته بود.

او از سازمان ملل خواست که قطعنانه 2231 که تحریم‌های تسلیحاتی براساس آن علیه جمهوری اسلامی وضع شده را تمدید کند.

بناست از ماه اکتبر و براساس توافق برجام که در سال 2015 میان جمهوری اسلامی و غرب منعقد شد، تحریم‌‌های تسلیحاتی علیه ایران پس از 13 سال برداشته شوند. روسیه و چین پیش از این با تمدید تحریم‌ها مخالفت کرده بودند.

پمپئو روز قبل از آن نیز در یک نشست خبری در مقر وزارت امور خارجه آمریکا گفته بود که کشورش و کشورهای همپیمان با آمریکا یک کشتی حامل سلاح به مقصد پیکارجویان حوثی را توقیف کردند.

او در این نشست تاکید کرد: «شورای امنیت باید این تحریم‌ها را تمدید کند تا مانع درگیری‌های بیشتر در منطقه شود. هیچ کس باور نمی‌کند که جمهوری اسلامی تسلیحاتی که به دست می‌آورد را برای کارهای مسالمت‌آمیز به کار ببرد.»

به گفته وزیر امور خارجه آمریکا محموله توقیف شده شامل 200 موشک، 1700 مسلسل و 21 موشک زمین به هوا بود.

العربیه نوشت؛ روابط تهران واشنگتن از سال 2018 و پس از خروج دونالد ترامپ از توافق برجام به شدت تیره شد.