ماکرون: نفی اسرائیل همسان یهودی‌ستیزی است

0
237

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه که برای شرکت در مراسم هفتاد و پنجمین سالروز آزادسازی اردوگاه آشویتس به اسرائیل سفر کرده روز چهارشنبه «نفی» ماهیت وجودی اسرائیل به عنوان یک کشور را شکل جدیدی از یهودی‌ستیزی توصیف کرد.

رئیس جمهوری فرانسه در نخستین روز از سفر خود روز چهارشنبه با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و رووین ریولین،‌ رئیس جمهوری اسرائیل دیدار و گفتگو کرد. رئیس جمهوری اسرائیل در این دیدار از تلاش‌های مستمر پاریس برای مقابله با یهودی‌ستیزی تقدیر کرد و تصویب قطعنامه‌ای در پارلمان فرانسه را که در آن ضدیت با صهیونیسم گونه‌ای از یهودی‌ستیزی تلقی می‌شود، ستود.

رئیس جمهوری فرانسه نیز پس از ملاقات با همتای اسرائیلی خود در جریان یک کنفرانس خبری مشترک با وی گفت: «ضدیت با صهیونیسم وقتی که با نفی ماهیت وجودی اسرائیل به عنوان یک کشور همراه باشد نوعی یهودی ستیزی است.»

آقای ماکرون در ادامه تصریح کرد: «این بدان معنی نیست که مخالفت با برخی تصمیم‌های دولت اسرائیل یا انتقاد از برخی اقدامات این دولت نشدنی و غیرممکن است بلکه صحبت از نفی وجود این کشور است که امروز شکل و در عصر حاضر نوعی یهودی‌ستیزی قلمداد می‌شود.»

امانوئل ماکرون همچنین تاکید کرد که از یکسال پیش قصد داشت معنی و مفهوم یهودی‌ستیزی را به ضدیت با صهیونیسم نیز تعمیم دهد. پارلمان فرانسه ماه گذشته میلادی پیش نویس قطعنامه‌ای را در همین راستا به تصویب رساند. این اقدام مخالفت‌هایی را به خصوص از جانب برخی مسئولان احزاب سیاسی در فرانسه برانگیخت که نگران بودند تصویب این قطعنامه مانع هرگونه انتقاد از سیاست‌‌های دولت اسرائیل شود.

پاریس نمی‌گذارد جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند

رئیس جمهوری فرانسه که به همراه بیش از چهل تن از رهبران جهان برای شرکت در مراسم هفتاد و پنجمین سالگرد آزادسازی آشویتس (بزرگترین اردوگاه کار اجباری آلمان نازی) به اسرائیل دعوت شده است،‌ همچنین در ملاقات با مقامات اسرائیلی با آنها درباره جمهوری اسلامی و شدت گرفتن تنش‌ها میان تهران و واشنگتن پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس در عراق گفتگو کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در دیدار روز چهارشنبه خود با امانوئل ماکرون از رئیس جمهوری فرانسه خواست است تا کشورش همانند ایالات متحده آمریکا، جمهوری اسلامی را تحت تحریم و مجازات‌های اقتصادی قرار دهد.

برخی منابع خبری نیز در گزارشی به نقل از امانوئل ماکرون اعلام کرده اند که طرف‌های اروپایی برجام دیگر قرار نیست پس از اقدامات جمهوری اسلامی در کاهش تعهدات خود در چارچوب توافقنامه هسته‌ای وین نسبت به تهران از خود انعطاف نشان دهند.

آقای ماکرون که روز چهارشنبه با بنی گانتس، مهمترین رقیب نتانیاهو برای تصدی دولت اسرائیل نیز دیدار و گفتگو کرد در خصوص برنامه هسته ای جمهوری اسلامی یادآور شد: «فرانسه بسیار مصمم است که جمهوری اسلامی هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند اما در عین حال مراقب است تا از شدت گرفتن تنش‌های نظامی در منطقه جلوگیری کند.»

پاریس به همراه لندن و برلین به تازگی و پس از آنکه تهران پنجمین و آخرین گام از کاهش تعهدات برجامی خود را برداشت،‌ ساز و کار پیش بینی شده در توافق هسته‌ای وین برای حل اختلاف میان طرفین را فعال کردند؛ اقدامی که در صورت به توافق نرسیدن اعضا برای ادامه همکاری در چارچوب این توافقنامه راه را برای بازگشت تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد هموار می‌کند.

اسرائیل از دیدگاه مقامات جمهوری اسلامی کشوری نامشروع است که بواسطه اشغال سرزمین‌های فلسطینیان شکل گرفته است. برخی مقامات جمهوری اسلامی پیش از این به صراحت خواستار نابودی اسرائیل و محو این کشور از نقشه شده بودند.

به گزارش یورونیوز؛ از سوی دیگر مقامات اسرائیل نیز عملکرد حکومت جمهوری اسلامی را مغایر با منافع و خواست مردم این کشور دانسته و بارها بر تلاش جمهوری اسلامی برای دستیابی به سلاح اتمی تاکید کرده اند. با این حال بسیاری از تحلیلگران اسرائیلی نسبت به موفقیت آمیز بودن تلاش نتانیاهو برای متقاعد کردن فرانسه جهت پیوستن به فشار حداکثری آمریکا ابراز تردید کرده‌اند.