ماکرون از جمهوری اسلامی خواست به تعهدات اتمی‌اش عمل و از تشدید تنش ها در منطقه جلوگیری کند

0
30

کاخ الیزه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که رئیس جمهوری فرانسه در گفتگوی کوتاه تلفنی با حسن روحانی از جمهوری اسلامی خواسته است که به تعهدات اتمی اش عمل کند و از اتخاذ تدابیر مغایر با توافق اتمی (برجام) بپرهیزد.

رئیس جمهوری فرانسه از همتای در دولت جمهوری اسلامی خواسته است که در جهت کاهش تنش های منطقه ای به ویژه در دورۀ حاضر که جهان با بحران بی سابقۀ جهانگستری ویروس کرونا روبرو است، بکوشد.

در این گفتگو حسن روحانی نیز خواستار پشتیبانی فرانسه و اروپا از جمهوری اسلامی برای مقابله با ویروس کرونا در این کشور شده و گفته است که بدون همکاری جهانی و تبادل تجارب، مهار بحران جهانی ویروس “کووید ١٩” ناممکن است. روحانی بار دیگر خواستار کمک و پشتیبانی اروپا برای لغو تحریم های آمریکا شده و اینستکس، سازوکار اروپایی مبادلۀ پایاپای نفت در مقابل کالا را در تعامل با جمهوری اسلامی ناکافی دانسته است.

در پاسخ، رئیس جمهوری فرانسه به حسن روحانی یادآور شده است که هدف از ایجاد اضطراری “اینستکس” تشویق جمهوری اسلامی به رعایت تعهدات اتمی اش بعد از خروج آمریکا از برجام بوده نه زیر پا گذاشتن این تعهدات. ماکرون بار دیگر خواستار کاهش تنش در مناسبات میان جمهوری اسلامی و آمریکا شده به ویژه در مرحلۀ کنونی که جهان با بحران بی سابقه و خطرناک ویروس کرونا روبرو است.

به گزارش رادیوفرانسه؛ در این حال، امانوئل ماکرون در گفتگو با حسن روحانی بار دیگر خواستار آزادی فریبا عادلخواه، پژوهشگر فرانسوی ایرانی تبار نیز شده است که از تابستان سال گذشته به اتهام جاسوسی در ایران دستگیر و زندانی شده است.