مالدیو در حال ساخت اولین شهر شناور جهان

0
159

مالدیوی‌ها به جای مهاجرت و تبدیل شدن به پناهنده از شر تغییرات اقلیمی، با استفاده از مهندسی و توسعه اولین شهر شناور جهان درصدد فائق آمدن بر مشکل بالا آمدن سطح دریا هستند.

به گزارش از آی ای، مالدیو در مواجهه با واقعیت تغییرات آب و هوایی، اولین شهر جزیره‌ای شناور جهان موسوم به “شهر شناور مالدیو”(MFC) را می‌سازد.

دولت کشور مالدیو که یک مجمع الجزایر در شمال اقیانوس هند و از نظر ناسا دارای کمترین زمین نسبت به هر کشور دیگری در جهان است، ماه گذشته برنامه ساخت شهر شناور خود را اعلام کرد. این خبر مهمی برای مالدیو است، زیرا این کشور را قادر می‌سازد با اثرات تغییرات آب و هوایی و افزایش سطح دریا مقابله کند.

وقتی به مطالعات علمی و اقلیم شناسی نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که چنین جزایری وضع خوبی ندارند، چرا که برخی از مطالعات پیش‌بینی می‌کنند چنین جزایر کم ارتفاعی تا سال 2050 غیرقابل سکونت شوند و مطمئناً مالدیو از اولین جزایری خواهد بود که محو می‌شود.

“شهر شناور مالدیو” توسط شرکت معماری “دوچ داکلندز”(Dutch Docklands) مستقر در هلند، به شکل یک مجموعه از ردیف‌های پیچ و خم دار شش ضلعی ساخته می‌شود که از مرجان‌ها در طراحی آن الهام گرفته شده است.

این جزیره شناور شامل هزاران اقامتگاه اسکله‌ای حدود 93 متر مربعی خواهد بود که قیمت آنها از 250 هزار دلار شروع می‌شود.

این جزیره مجهز به فناوری موج‌شکن خواهد بود و به یک دیواره تثبیت کننده مجهز خواهد شد. این پیکربندی هوشمندانه باعث کاهش تأثیر امواج می‌شود، در حالی که ساختارها و مجموعه‌ها را بر روی سطح آب تثبیت می‌کند.

این شهر شناور شامل خانه‌ها، فروشگاه‌ها، بیمارستان‌ها، مدارس، امکانات تفریحی و فضاهای عمومی خواهد بود و برنامه‌ریزی شده است که ساخت آن در سال 2022 آغاز شود.

“محمد نشید” که بین سال‌های 2008 تا 2012 رئیس جمهور مالدیو بود، می‌گوید: “MFC” به هیچ گونه “احیای زمین” احتیاج ندارد، بنابراین حداقل تأثیر را روی صخره‌های مرجانی دارد.

“احیای زمین”(Land reclamation) که معمولاً به عنوان “احیا” و همچنین “پر کردن زمین” شناخته می‌شود، روند ایجاد اراضی جدید از اقیانوس‌ها، دریاها، بستر رودخانه‌ها یا بستر دریاچه‌ها است.

“نشید” افزود: علاوه بر این، صخره‌های غول پیکر و جدید مرجانی نیز پرورش داده می‌شوند تا به عنوان سد موج شکن عمل کنند.

به گزارش خبرگزاری های علمی داخلی؛ وی ادامه داد: سازگاری ما با تغییرات آب و هوایی نباید طبیعت را از بین ببرد، بلکه همانطور که در “شهر شناور مالدیو” می‌بینیم، باید به آن کمک کند. ما در مالدیو نمی‌توانیم امواج را متوقف کنیم، اما می‌توانیم با آنها اوج بگیریم.