لاف‌زنی‌های جمهوری اسلامی درباره دستاورد منحصربه‌فرد هوافضای سپاه؛ بقلم فرامرز دادرس، کارشناس اطلاعات و امنیت

0
607

در رزمایش «پیامبر اعظم ۱۴» علی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران روز چهارشنبه در گفتگو با ایسنا مدعی شد که تاکتیک شلیک موشک از اعماق زمین برای نخستین بار در دنیا توسط نیروهای نظامی ایران صورت می‌گیرد. این فرمانده هوافضای سپاه پاسداران از پرتاب موشک‌های بالستیک استتار شده در عمق زمین به‌عنوان دستاورد منحصربه‌فرد ! هوافضای سپاه یادکرد و آن را مزرعه موشکی سپاه نام نهاد.

این دروغ اعظم ! در رزمایش پیامبر اعظم، توهینی به خرد نه‌تنها مردم ایران بلکه مردم جهان است. تا چه زمانی رژیم جمهوری اسلامی می‌خواهد دست به‌دروغ و دغل بزند و مردم ساده‌لوح گرسنه و زیر ستم ایران را با روش‌های تبلیغاتی اتحاد شوروی و چین دهه شصت میلادی از سویی بترساند که بر سریر قدرت استوار است.

سیلوهای موشک

سیلوهای موشک،، تاًسیسات زیرزمینی نگهداری و پرتاب موشک است و برای کارشناسان امور نظامی و موشکی نامی است آشنا که در سال‌های 1960 میلادی بیش از نیم‌قرن پیش ! بر سر زبان‌ها افتاد. این سیلوها برای حفاظت در برابر تأثیرات انفجارات اتمی در صورت حمله موشک‌های بالستیک ساخته شد.

موشک در مرحله پرتاب از روی زمین بسیار آسیب‌پذیر است. سیلو باید جوری ساخته شود که ضمن حفاظت از موشک در برابر حملات و انفجارات داخلی، شرایط لازم برای پرتاب موشک در کمترین زمان و پیش از حمله بالستیکی به منطقه استقرار موشک را دارا باشد.

نخستین سیلوهای موشک در سال‌های جنگ سرد میان شرق و غرب ساخته شدند؛ بنابراین این گفته فرمانده هوافضای سپاه پاسداران که (شلیک موشک از اعماق زمین برای نخستین بار در دنیا توسط نیروهای نظامی ایران صورت می‌گیرد) ادعایی بسیار سخیف و از روی ناآگاهی وی درزمینهٔ دانش نظامی سرچشمه می‌گیرد.

این سیلوهای موشکی سال‌ها است که در فیلم‌های سینمایی جنگی و همچنین فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی نیز به نمایش درآمده‌اند. این سیلوهای موشکی همچنین سوژه شماری از بازی‌های کامپیوتری می‌باشند.

این ادعای فرمانده فضا هوای سپاه، مدرک مستندی است که صنایع نظامی سپاه شصت سال از دنیا عقب است.

به پیوست چند عکس از چند سیلوی موشکی از کشورهای غربی، شرقی و ایران همراه هستند.

30 ژوئیه 2020 میلادی