قانون سزار؛ اسد، ایران و حزب‌الله، به‌زودی در سوریه جایی نخواهند داشت؛ بقلم فرامرز دادرس، کارشناس اطلاعاتی

0
363

حقیقت تلخی است برای مثلث اسد، ایران و حزب که به‌زودی سوریه را باید ترک کنند. اسرائیل و آمریکا در همه مسائل سوریه با روس‌ها به توافق رسیده‌اند.

کشتن قاسم سلیمانی، آغازی برای هموار کردن این راه بود. بی‌شک آمریکا و آقای ترامپ، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه را از قصد خود برای از میان برداشتن قاسم سلیمانی آگاه کرده بود و یک پای ماجرا اسرائیل بود، وگرنه بنا بر ملاحظات سیاسی و امنیتی، سلیمانی، رفیق آقای پوتین را بدون اجازه پوتین نمی‌کشتند، همان‌طور که هر بار آمریکا قصد موشک‌باران سوریه را داشت قبلاً به روسیه خبر می‌داد و ضد موشک‌های افسانه‌ای ساخت روسیه در هنگام موشک‌باران سوریه خاموش می‌شدند.

همان‌طور که هر بار حملات هوایی و موشکی اسرائیل سوریه را هدف قرار می‌دهد به‌فرمان پوتین، پدافندهای هوایی روسیه، ایران و ارتش سوریه از کار می‌افتند.

روس‌ها تصمیم خود مبنی بر محدودیت شدید یا اخراج جمهوری اسلامی و حزب‌الله و برکناری بشار اسد را به معامله با آمریکا و اسرائیل گذاشته‌اند و هر چه می‌گذرد و به معامله نهایی با این دو کشور نزدیک‌تر می‌شوند.

در سیاست روس‌ها پس از تعیین نماینده جدید خود در دمشق (الکساندر یفیموف) تغییرات مهمی ایجادشده است و روس‌ها مشغول صف‌آرایی جدید نظامی در مناطق گوناگون سوریه هستند.

گفته می‌شود روس‌ها به‌طور رسمی از ماهر الاسد فرمانده لشکر چهارم زرهی ارتش سوریه خواسته‌اند که برخی مناطق اطراف دمشق و شاهراه‌های منتهی به این مناطق و فرودگاه دمشق را به لشکر پنجم ارتش سوریه به ‌فرماندهی ژنرال سهیل الحسن واگذار کند. هدف روس‌ها کنترل مناطق حساس اطراف دمشق و راه‌های ورود و خروج از پایتخت سوریه می‌باشد.

کنترل ورودی و خروجی‌های پایتخت سوریه و مناطق اطراف آن می‌تواند به‌منزله یک کودتای خاموش و تصرف پایتخت از سوی دست‌نشاندگان روسیه به‌حساب آید.

یک رسانه اطلاعاتی فرانسوی که همیشه اطلاعات دست‌اول درباره اوضاع سوریه دارد می‌گوید : در چند ماه گذشته یک درگیری خونین میان دو لشکر چهارم و پنجم ارتش سوریه به خاطر رقابت در کنترل مناطق نفوذ این دو لشکر در اطراف دمشق اتفاق افتاد که منجر به کشته شدن ده‌ها نظامی ارتش سوریه شد.

فرمانده لشکر چهارم زرهی و گارد ریاست جمهوری با ژنرال ماهر الاسد، برادر جوان‌تر بشار الاسد و جانشین بالقوه او می‌باشد، ماهر به جمهوری اسلامی نزدیک‌تر از روس‌ها می‌باشد.

فرمانده لشکر پنجم با ژنرال سهیل الحسن از معروف‌ترین ژنرال‌های میدانی سوریه می‌باشد. سهیل الحسن، به سیاست روس‌ها نزدیک باشد. وی سال پیش به درجه ژنرالی ارتقاء یافت و به (ببر) معروف شده است. وی پیروز شماری از نبردهای سوریه می‌باشد

سهیل از سوی روس‌ها مورداحترام است و به وی نشان افتخار داده‌اند، سهیل الحسن یک ملی‌گرای سوری و از نزدیکان بشار الاسد بشمار می‌رفت.

وی مخالف فساد است و با اخبار تازه‌ای که درباره فساد و دزدی در دولت کنونی سوریه توسط رسانه‌های روسیه منتشرشده است به نظر می‌رسد اختلافاتی با حکومت بشار الاسد پیداکرده است.

قانون سزار یا قیصر که به تاًیید سنای آمریکا رسید و از دیروز 17 ماه ژوئن اجرا شد، یک سری تحریم‌های بسیار سخت و مؤثر که مانع از همکاری، تجارت و سرمایه‌گذاری هر کشور، نهاد و افراد در سراسر جهان با مقامات دولتی یا نهادهای سوریه خواهد شد.

این محدودیت‌ها شامل همسایگان سوریه عراق و لبنان هم خواهد شد و دسترسی سوریه را به بانک‌ها و بازار عراق و لبنان را سد خواهد کرد.

دیروز شیخ حسن نصرالله خود را خشمگین و تهدیدآمیز نشان داد و گفت این قانون باعث قحطی در سوریه خواهد شد و اقتصاد لبنان را نابود خواهد کرد.

نام سزار برگرفته از نام رمز یک عکاس پزشک قانونی ارتش سوریه است که موفق شد بیش از پنجاه‌هزار کلیشه عکس‌های قربانیان شکنجه و اعدام‌ها در زندان‌های سوریه را مستند و افشا کند.

قانون سزار اجازه استفاده از ابزار سیاسی، اقتصادی برای وادار کردن حکومت سوریه به متوقف کردن سرکوب‌ها علیه مردم سوریه را می‌دهد. این قانون به رئیس‌جمهور آمریکا اجازه می‌دهد که هرکسی را که ازنظر مالی، مادی و فنی به دولت و نهادهای سوریه کمک کند تحت تحریم و تعقیب قرار دهد.

این قانون آمریکایی، شامل حال کسانی می‌شود که اجناس، خدمات یا اطلاعاتی را به دولت سوریه می‌فروشند و به آن دولت در تولید نفت و گاز، خرید یا تعمیر و نگهداری هواپیماهای نظامی و اجرای طرح‌های ساختمانی و مهندسی کمک می‌کنند.

قانون سزار، شامل حال دولت‌های سوریه، روسیه و ایران نیز می‌شود. تاکنون 39 نام در فهرست اجرای این قانون گنجانده‌شده‌اند و بر تعداد آن مرتباً افزوده خواهد شد.

نام بشارالاسد و همسرش، ژنرال ماهر برادر بشار الاسد، شماری از افسران سوری و تجار سوریه، شرکت‌ها، دو لشکر فاطمیون و لشکر زینبیان وابسته به سپاه برون‌مرزی ایران، قدس همان شیعیان افغانی و پاکستانی و شماری از مقامات سوری نیز در این فهرست دیده می‌شوند.

اوضاع اقتصادی سوریه که در بحران بسر می‌برد از دیروز با اجرای قانون سزار، وخیم‌تر خواهد شد. حکومت سوریه راهکاری به‌جز تسلیم در برابر این فشارهای اقتصادی و سیاسی ندارد و این روس‌ها هستند که تصمیم نهایی را در مورد ادامه حکومت خاندان اسد و خاتمه دادن به حضور سیاسی و نظامی ایران در سوریه و معامله با آمریکا و اسرائیل خواهند گرفت.

جمهوری اسلامی نیز که خود با بحران بی‌سابقه اقتصادی و سیاسی روبرو است یارای مخالفت با روسیه را ندارد.