فوتبال ایران به فساد اداری متهم شد

0
193

کنفدراسیون فوتبال آسیا مدعی است فدراسیون ما بعد از تغییر دبیرکل، تازه سراغ گرفتن امضا از اعضای هیئت‌رئیسه رفته است. آن‌ها این کار را مصداق فساد اداری می‌دانند.

چند روز پس از برکناری ابراهیم شکوری از دبیرکلی فدراسیون و معرفی محمدنبی به عنوان جانشین او، کنفدراسیون فوتبال آسیا با ارسال نامه‌ای برای فدراسیون فوتبال، این فعل و انفعال را غیرقانونی دانست و مدعی شد، چون نحوه جابه‌جایی نبی و شکوری با اساسنامه مغایرت داشته، شکوری باید به منصب خود برگردد و هرگونه تغییر باید با اطلاع هیئت‌رئیسه و طبق اساسنامه باشد، اما فدراسیون فوتبال در پاسخ به این نامه، مدعی شد هیئت‌رئیسه در جریان بوده و ادعا کرد همه کار‌ها را طبق اساسنامه پیش برده است.

حالا از مقر کنفدراسیون خبر می‌رسد آن‌ها این توضیح فدراسیون را نپذیرفته‌اند و می‌خواهند پرونده فوتبال ما را به کمیته حقوقی بفرستند. گویا آنچه باعث خشم کنفدراسیون شده پاسخ نامه‌ای است که از ایران رفته و اطلاعیه‌ای است که روی سایت فدراسیون فوتبال قرار گرفته است.

به نظر می‌رسد یک نفر از اعضای هیئت‌رئیسه فدراسیون این بیانیه را برای کنفدراسیون ترجمه و ارسال کرده و آن‌ها را در جریان گاف‌های عجیب این اطلاعیه قرار داده است. یکی از گاف‌ها بند سوم این اطلاعیه است؛ «در ماده ۳۴ بند ۳ درباره نشست‌های هیئت‌رئیسه به این موضوع اشاره شده که برگزاری جلسات حداکثر تا ۷ روز قبل به اعضا اعلام شود که با توجه به استفاده از قید حداکثر و اینکه موضوع برگزاری جلسه در زمان کمتری هم می‌تواند به استحضار اعضا برسد، هماهنگی لازم پس از جلسه روز چهارشنبه سرپرست فدراسیون و سرپرست دبیرکلی وقت برای برگزاری جلسه هیئت‌رئیسه انجام گرفت.»

این در حالی است که اساسنامه می‌گوید حداکثر باید هفت روز قبل به اعضا اطلاع داده شود و این کار را نمی‌توان مثلاً ۶ روز قبل یا ۴ روز قبل انجام داد، اما فدراسیون تصور کرده منظور اساسنامه این است که حق ندارند مثلاً هشت روز قبل اعضا را در جریان قرار دهند.

کنفدراسیون می‌گوید: شما وقتی اساسنامه خودتان را هم بد تفسیر می‌کنید، معلوم است اصلاً اساسنامه را مرور و مطالعه نکرده‌اید. فدراسیون مدعی است چهارشنبه به اعضای هیئت‌رئیسه اعلام شده جلسه ویژه برگزار می‌شود و روز بعد هم جلسه را برگزار کرده، اما کنفدراسیون مدعی است جلسه‌ای در کار نبوده و فدراسیون ما بعد از تغییر دبیرکل، تازه سراغ گرفتن امضا از اعضای هیئت‌رئیسه رفته است. آن‌ها این کار را مصداق فساد اداری می‌دانند و مدعی هستند فدراسیون قبلاً هم در ماجرای استاندارد‌سازی باشگاه‌های ایرانی برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا و همچنین حضور بانوان در ورزشگاه، دست به سند‌سازی زده و این بار باید پرونده فدراسیون به کمیته حقوقی برود. نکته دیگری که کنفدراسیون را خشمگین کرده ترجمه اشتباه نامه آنهاست. در نامه کنفدراسیون تأکید شده ما براساس یافته‌های‌مان معتقدیم شما طبق اساسنامه عمل نکرده‌اید، اما فدراسیون در جوابی که برای آن‌ها فرستاده تصور کرده کنفدراسیون نوشته شما تحت فشار قرار دارید و مدعی شده هیچ شخص سومی حق ندارد فدراسیون فوتبال را تحت فشار قرار دهد.

خبروزشی گزارش داد؛ جالب است، ما کنفدراسیون را شخص سوم قلمداد کرده‌ایم در حالی که اساسنامه می‌گوید شخص سوم نهاد‌های غیرفوتبالی مثل وزارت ورزش، ارگان‌های دولتی و نظامی و… هستند، نه فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا که خودشان صاحب و متولی فوتبال محسوب می‌شوند. این قصه برای فوتبال ما دردسر می‌شود.