“فرانسه حق ندارد اطلاعات جعبه های سیاه هواپیمای اوکراینی را به رسانه ها بدهد”

0
254

جمهوری اسلامی از فرانسه خواسته است که اطلاعات جعبه های سیاه هواپیمای ساقط شدۀ اوکراینی توسط تهران را در اختیار رسانه ها نگذارد. عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجۀ جمهوری اسلامی، دوشنبه ششم مرداد در پاسخ به این سئوال که چه تضمینی وجود دارد که فرانسه اطلاعات جعبه های سیاه هواپیمای اوکراینی را در اختیار رسانه ها نگذارد، گفت : “فرانسوی ها این حق را ندارند که اطلاعات را در اختیار رسانه ها قرار بدهند.”

سخنگوی وزارت امور خارجۀ جمهوری اسلامی گفت که جعبه های سیاه هواپیمای ساقط شدۀ اوکراینی “با هماهنگی انجام شده به فرانسه منتقل شد” زیرا این کشور تکنولوژی خواندن اطلاعات این جعبه ها را دارد و فرانسه به گفتۀ عباس موسوی “موظف است که اطلاعات استخراج شده را تنها در اختیار کشورهای ذینفع” از جمله جمهوری اسلامی بگذارد.

دولت اوکراین گفته است که بازخوانی اطلاعات “جعبه های سیاه” هواپیمای مسافربری ساقط شدۀ این کشور توسط سپاه پاسداران حاکی از “دخالت غیرقانونی” جمهوری اسلامی است که به سقوط هواپیما و کشته شدن ١۷٦ مسافر آن منجر شد. دست کم ۵۵ تن از قربانیان این فاجعه کانادایی های ایرانی تبار بودند.

کتی فاکس، رئیس دفتر امنیت هوانوردی کانادا با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که رمزگشایی و استخراج اطلاعات جعبه های سیاه هواپیمای اوکراینی در بیست و سوم ژوئیه خاتمه یافته است. به گفتۀ وی اطلاعات به دست آمده از این جعبه ها دربرگیرندۀ جزئیات گفتگوهای ضبط شدۀ خلبان ها، صداهای داخل هواپیما و همینطور داده های پرواز است. رئیس دفتر امنیت هوانوردی کانادا سپس جمهوری اسلامی را به انجام تحقیقات شفاف و معتبر دربارۀ سقوط هواپیمای اوکراینی فراخوانده و گفته است که “هنوز سئوال های کلیدی بی پاسخ مانده اند.”

رادیوفرانسه گزارش داد؛ در هشتم ژانویه گذشته همزمان با حملۀ موشکی سپاه پاسداران به پایگاه های آمریکا در عراق، پدافند هوایی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی یک هواپیمای مسافربری اوکراین را دقایقی بعد از برخاستن از فرودگاه بین المللی “امام” هدف موشک قرار داد و ساقط کرد. پس از حدود یک هفته انکار عاقبت حکومت جمهوری اسلامی مسئولیت این اقدام را برعهده گرفت و آن را ناشی از خطای انسانی خواند.