فاش شدن اسناد محرمانه برنامه جمهوری اسلامی برای گسترش نفوذ در عراق از سوی نیویورک تایمز

0
283

نیویورک تایمز در شماره روز یکشنبه خود گزارش‌های اطلاعاتی بر ملا شده از برنامه نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی را انتشار داده و تاکید کرد كه نفوذ جمهوری اسلامی بر عراق از پاییز 2014 تحکیم شد.

اطلاعات درج شده در این روزنامه بر مبنای اسناد نوشته شده از سوی افسران اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی در دو سال 2014 و 2015 تدوین شده است.

به نوشته این روزنامه، گزارش‌های درز کرده نشان می‌دهد، قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس برای پشتیبانی از عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق راهی این کشور شده و شخص سلیمانی است که سیاست‌های ایران در لبنان، سوریه و عراق را مشخص می‌کند.

نیویورک تایمز می‌افزاید فرودگاه بغداد همواره شاهد حضور نیروهای نفوذی جمهوری اسلامی بوده و جاسوس‌های جمهوری اسلامی در این فرودگاه، سربازان امریکائی و پروازهای نیروهای همپیمان جهانی برای نبرد با داعش را زیر نظر داشتند.

به نوشته این روزنامه، سفرای جمهوری اسلامی در لبنان، سوریه و عراق از افسران عالی‌رتبه سپاه پاسداران هستند و مسئولان سیاسی، امنیتی و نظامی عراق، مناسبات محرمانه‌ای با جمهوری اسلامی بر قرار کرده و جمهوری اسلامی در انتصاب مسئولان بلندپایه عراق نقش اساسی دارد و بیان جبر وزیر کشور پیشین عراق از برجسته‌ترین مسئولان عراقی نزدیک به جمهوری اسلامی بود.

به موجب گزارش این روزنامه، اسناد سری روشن می‌کند که چگونه جمهوری اسلامی توانست در عراق بر امریکا توفیق یابد. نیویورک تایمز با اشاره به دو پیشینه قبل از عقب‌نشینی امریکا از عراق و عضوگیری یک مسئول سازمان سیا از سوی جمهوری اسلامی نوشته است که “جمهوری اسلامی ماموران سیا را در وزارت خارجه امریکا استخدام کرد تا برنامه‌های واشنگتن در عراق را در اختیار جمهوری اسلامی قرار دهند و اوباما رئیس‌جمهوری پیشین امریکا برکناری نوری المالکی را به عنوان پیش شرطی برای تجدید حمایت نظامی از عراق مطرح کرد”.

در ادامه می‌خوانیم که اوباما سیاست‌های وحشیانه و سرکوب‌گرانه المالکی محبوب‌ترین شخصیت برای جمهوری اسلامی، علیه سنی‌ها را علت اصلی ظهور «داعش» می‌دانست.

به موجب همین اسناد، حریم هوائی عراق از سوی ایران برای امدادرسانی نظامی به رژیم سوریه مورد استفاده قرار گرفت و اوباما خواهان متوقف کردن استفاده جمهوری اسلامی از حریم هوائی عراق در این زمینه شد.

این اسناد همچنین فاش کرد که حیدر العبادی علی‌رغم سوء‌ظن جمهوری اسلامی به او، با دستگاه اطلاعاتی جمهوری اسلامی همکاری داشت و یک مقام اطلاعاتی عراق، آمادگی خود را برای همکاری با جمهوری اسلامی ابراز داشته بود و جمهوری اسلامی همواره بر همکاری وزرای کابینه‌های پیاپی عراقی حساب می‌کرد.

به نوشته این روزنامه اسناد مزبور نشان می‌دهند که اطلاعات مربوط به ملاقات‌های مسئولان امریکائی و عراقی همواره به جمهوری اسلامی گزارش می‌شد و سلیم الجبوری برجسته‌ترین رئیس مجلس عراق، تبعه ایران بود.

این اسناد محرمانه فاش کرد که جمهوری اسلامی زیر نظر گرفتن فعالیت‌های امریکا در عراق را امری ضروری برای ادامه حضور و امنیت ملی خود در نظر می‌گیرد. جاسوس‌های جمهوری اسلامی در جنوب عراق رخنه کرده‌اند.

به گزارش العربیه؛ در گزارش نیویورک تایمز آمده است: «جمهوری اسلامی نسبت به اعزام طلبه به حوزه‌های علمیه عراق و همچنین هتل‌سازی در کربلا و نجف اصرار دارد و عملیات پاک‌سازی در منطقه جرف الصخر به وسیله شبه‌نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی اجرا شد.