عفو بین‌الملل خواستار توقف فوری حکم اعدام محمد قبادلو شد

0
167

سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای خواستار توقف فوری حکم اعدام محمد قبادلو شد و نوشت: «محمد قبادلو، معترض ۲۲ ساله ایرانی پس از آن‌که دیوان عالی کشور حکم اعدام او را که توسط یک دادگاه نمایشی ناعادلانه صادر شده بود، تایید کرد، در خطر اعدام قریب‌الوقوع قرار دارد. مقامات باید فورا اعدام او را متوقف و حکم را لغو کنند.»

این سازمان افزود: «محمد قبادلو در کمتر از دو ماه پس از بازداشت در روز ۲۲ سپتامبر، به اعدام محکوم شده است. وکیل مستقل وی اجازه حضور در دادگاه را پیدا نکرد. بر اساس گفته‌های خانواده و وکیل او، با این که آقای قبادلو گفته بود از مشکلات سلامت روان رنج می‌برد، دادگاه این موضوع را به اندازه کافی بررسی نکرده است.»

عفو بین‌‌الملل در بیانیه خود نوشته است که آقای قبادلو تحت شکنجه تن به اعتراف اجباری داده و گفته که با یک خودرو چند مامور پلیس را زیرگرفته که منجر به مرگ یکی از آن‌ها و مجروح شدن چند تن دیگر شده است. 

این سازمان از قول وکیل محمد قبادلو و با اشاره به اتکای دادستان به مدارک ناقص هشدار داد که مقامات به طور خلاصه به دنبال محکوم کردن آقای قبادلو  هستند و این به گفته وکیل محمد قبادلو «انتقام» است نه عدالت.

یورونیوز نوشت؛ سازماان عفو بین‌الملل از جامعه جهانی می‌خواهد تا از همه ابزاری که در اختیار دارد در جهت تحت فشار قرار دادن مقامات جمهوری اسلامی برای توقف اعدام محمد قبادلو استفاده کند و اجازه ندهد ماشین مرگ جمهوری اسلامی در آستانه جشن سال نو میلادی قربانی دیگری بگیرد. 

این درحالی است که روز گذشته سی‌ان‌ان در گزارشی نسبت به احتمال اجرای احکام اعدام معترضان در آستانه سال نو میلادی و زمانی که جهان سرگرم جشن سال نو و کریسمس است، هشدار داد.