عضو کمیسیون آموزش: موج ورود نخبگان از خارج کشور قابل توجه و امیدوار کننده است!؟

0
194

از یک طرف رتبه‌های کنکور سراسری اعلام می‌شود و عکس‌ رتبه‌های برتر  بر صفحه‌ اول روزنامه‌ها می‌درخشد و از طرفی دیگر چمدان‌هایی که پر می‌شوند تا صاحبان خود را به سوی سرزمینی با فرصت‌های بهتر و زندگی امن و آرام‌تر همراهی کنند. 

محمد وحیدی با اشاره به فرایندهایی که باید برای تسهیل ورود نخبگان به کشور به‌کار گرفته شود مدعی شد: ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و  تلاش برای سودآوری اقتصادی این شرکت‌ها در کنار حمایت مسئولان از تولیدات آن‌ها می‌تواند زمینه را برای ورود نخبگان به کشور فراهم سازد.

به گزارش تسنیم، وی افزود: نخبگانی که در خارج کشور هستند با توجه به شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان٬ در حال برگشت به کشور هستند و واردات نخبگانی از خارج کشور قابل توجه است و امیدهای زیادی ایجاد شده است!

در صورتی که آمار درباره میزان سالانه فرار مغزها چندان دقیق نیست ولی اغلب برآوردهای موجود نشان می‌دهد که هر سال حدود ۱۵۰ هزار نفر  ایرانی در جستجویی زندگی بهتر خانه و کاشانه خود را ترک می‌کند و از کشور می‌رود. رضا فرجی دانا وزیر سابق علوم و تحقیقات و فناوری در گفتگوئی با ایرنا گفته بود که این میزان از مهاجرت به معنای خسارت سالانه بالغ بر  ۱۵۰ میلیارد دلار است.

این در صورتی است که طبق آمار صندوق بین‌المللی پول٬ در حال حاضر ایران در میان ۹۱ کشور توسعه‌یافته یا در حال توسعه، رتبه اول با سالانه ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار نفر مهاجر در سال را دارد و باید دید که این عضو کمیسیون با کدام معلومات و آمار چنین ادعایی را بیان نموده است!؟