عدم شفاف سازی از دیدار رابرت مالی با سفیر جمهوری اسلامی توسط دولت بایدن

0
87

روز سه‌شنبه در اعلامیه‌ای از دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده خواست شد تا درباره دیدار رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور جمهوری اسلامی، با سعید ایروانی، سفیر جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد، در حالی که جمهوری اسلامی مشغول سرکوب معترضان است شفاف‌سازی کند.

به گفته این اعلامیه، هفته پیش گزارش‌هایی مبنی بر اینکه طی دو ماه اخیر مالی حداقل سه مرتبه با ایروانی دیدار کرده، منتشر شد. از آنجایی که هدف مالی احیای توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی است که شامل برداشتن تحریم‌های آمریکا می‌شود، جلسات مخفیانه میان این دو «نگرانی‌های جدی درباره تعهد دولت بایدن به جنبش اعتراضی ایران و دفاع از اوکراین در برابر ماشین جنگی روسیه و جمهوری اسلامی» ایجاد می‌کند.

طی دو ماه اخیر، هنگامی که مالی در نیویورک با ایروانی دیدار می‌کرد، جمهوری اسلامی در ایران مشغول تشدید سرکوب مخالفان و افزایش اعدام بازداشت‌شدگان بود. در عین حال، جمهوری اسلامی به حمایت نظامی از روسیه و کمک به مسکو برای دور زدن تحریم‌های بین‌المللی ادامه می‌داد.

بنابراین، دیدار مالی با سفیر جمهوری اسلامی، احتمالا با پیشنهادهایی به این جمهوری اسلامی برای تغییر رفتار خود، می‌تواند جایگاه آمریکا را در نزد علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی تضعیف کرده و به نتیجه منفی منتهی شده باشد.

العربیه به نقل از بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها نوشت، بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها می‌گوید: «دولت باید به سؤالات اساسی درباره زمان، محتوا و هویت هماهنگ‌کننده این جلسات پاسخ دهد. چه کسی مجوز این دیدارها را صادر کرده است؟ دقیقا چه چیزی مورد بحث قرار گرفته است؟ و چه کسی خارج از دولت ایالات متحده در جریان قرار گرفته است؟»

این اندیشکده آمریکایی در پایان اعلامیه خود تاکید می‌کند: «دولت باید صریحاً اظهار کند كه آیا مالی در جلسات مخفیانه خود هیچ‌گونه مذاکره‌ای درباره آزادسازی سرمایه‌ها یا برداشتن تحریم‌ها از روی جمهوری اسلامی کرده است یا خیر، چرا که این اقدام مستقیماً جنبش اعتراضی در ایران و تلاش‌های اوکراین برای پاسخگو کردن جمهوری اسلامی درباره انتقال پهپادهای انتحاری به روسیه را تضعیف می‌كند.»