طرح پیش‌نویس لایحه‌ای به کنگره برای لغو توافق هسته‌ای و فشار بیشتر بر جمهوری اسلامی

0
127
UNITED STATES - MARCH 10: Sen. Tom Cotton, R-Ark., arrives in the Capitol for the Senate Republicans’ lunch on Tuesday, March 10, 2020. (Photo By Bill Clark/CQ Roll Call)

تام کاتن، سناتور جمهوریخواه و بیش از 40 قانونگذار جمهوری خواه روز چهارشنبه 25 فوريه لایحه‌ای در مخالفت با هرگونه اقدامی در جهت لغو تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ارائه به مجلس نمايندگان ارائه دادند.

این تحرک از سوی جمهوری خواهان بیانگر مخالفت طیف گسترده‌ای از نمایندگان و شخصیت های آمریکایی با دولت بایدن که در تلاش است به توافق هسته ای 2015 برگردد.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا نیز گفته است، واشینگتن تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی را کاهش نخواهد دهد تا زمانی که جمهوری اسلامی به توافق هسته‌ای پایبند نباشد.
ایالات متحده هفته گذشته پیشنهاد داد تا تحت حمایت 5 کشور دیگر عضو این توافق اتمی جلسه‌ای برای گفت‌وگو با جمهوری اسلامی برگزار کنند اما جمهوری اسلامی تاکنون این پیشنهاد را رد کرده است.

حامیان پیش نویس این لایحه در مجلس نمایندگان و کنگره در بیانیه‌ای گفتند: «ایالات متحده باید تحریم‌ها علیه رژیم جمهوری اسلامی را تا زمانی که جمهوری اسلامی از جاه طلبی‌های هسته‌ای خود دست بردارد، ادامه دهد».

در این لایحه تاکید شده که جمهوری اسلامی با حمایت از خشونت طلبی و تروریسم در منطقه و جهان پایان دهد.

در لایحه آمده است دولت جمهوری اسلامی از ضعف ایالات متحده در دوران دولت اوباما بهره برداری کرد، لذا بایدن رئیس جمهوری آمریکا نباید اشتباهات مشابه اوبامار ا تکرار کند.

گر چه طرح چنین لایحه‌ای نمادین به نظر می‌آید اما نیروهای داخلی آمریکا که مخالف سیاست بایدن در برابر ایران هستند، با برجسته کردن نقاط ضعف دولت جدید آمریکا در تلاشند تا او در مرتکب خطاهای اوباما نشود.

العربیه نوشت؛ با توجه به اینکه دموکرات‌ها هر دو مجلس کنگره را در کنترل دارند، تصویب چنین لایحه‌ای امکان پذیر نیست، اما این لایحه می‌تواند هشداری برای دولت بایدن و دولت جمهوری اسلامی باشد که دور زدن کنگره توافق آینده را به خطر می اندازد.