شکست طرح جذب حامیان صدر توسط جمهوری اسلامی

0
34

به‌رغم دوره آرامشی که با فراخوان مقتدی صدر، رهبر جریان صدری در عراق برقرار شده بود، با پایان رسمی «مراسم اربعین» در جمعه 25 شهریور، تلاش‌ها برای فیصله دادن به بحران این جریان و «هیئت هماهنگی» وابسته به جمهوری اسلامی عملا به جایی نرسیده است.

این مجله آمريكايى در شماره اخیر خود با اشاره به اين كه دخالت‌های پیاپی جمهوری اسلامی در عراق موجب تشدید تنش‌ در این کشور شده، تاکید کرد که «تلاش جمهوری اسلامی برای جذب و استفاده از حامیان صدر در عراق عملا با شكست مواجه شده است.»

بر اساس این تحلیل، اعلام انصراف کاظم حائری، مرجع تقلید از مرجعیت خود در مرداد گذشته و درخواست از مقلدان خود برای پذیرش مرجعیت علی خامنه‌ای، خشم عراقی‌ها به ویژه هواداران صدر را برانگیخت که این اقدام را تلاشی از سوی جمهوری اسلامی برای محدود کردن نفوذ صدر تفسیر کردند.

العربیه به نقل از فارین پالیسی نوشت؛ این مجله افزود که این ترفند جمهوری اسلامی برای کسب نفوذ و سیطره بر حامیان صدر، تاکتیک مطالعه‌شده و دقیقی نبود و عملا شکست خورد.

در ادامه همین تحلیل خاطرنشان شده که این اقدام جمهوری اسلامی می‌تواند به وقوع درگیری‌های داخلی میان شیعیان عراق بیانجامد که نشانه‌های اولیه آن در نبردهای مسلحانه ماه گذشته در منطقه سبز بغداد بین هواداران صدر و عواملی از حشد الشعبی و «هیئت هماهنگی» مشاهده شد که بیش از 30 کشته برجای گذاشت.

این درگیری‌ها، خونین‌ترین منازعه داخلی در فضای شیعیان عراق بود که پس از سقوط رژیم صدام حسین تا حد زیادی از یکپارچگی و وحدت برخوردار بود.

بر اساس این تحلیل، شرایط کنونی حاکی از آن است که طرفین منازعه (صدر از یک سو و عوامل وابسته به جمهوری اسلامی از سوی دیگر)، هیچ تجدید نظری در مواضع خود نکرده‌اند که این امر احتمال ازسرگیری خشونت‌ها میان طرفین را به شدت بالا می‌برد؛ خصوصا که صدر از خواسته خود مبنی بر اجرای انتخابات زودهنگام، کوتاه نیامده است.

این درحالی است به نظر کارشناسان، حتی برگزاری این انتخابات نیز نمی‌تواند تاثیر چندانی در جبران زیان‌های عمیق وارده آمده به عراق داشته باشد و به همین دلیل، نگرانی‌های عمده‌ای در مورد درغلتیدن عراق در بحران‌های بعدی وجود دارد.