شهروندان عراق به انتخاب محمد علاوی به مقام نخست‌وزیری اعتراض کردند

0
214

شهروندان عراقی، روز یک‌شنبه ۲ فوریه /۱۳ بهمن، یک روز پس از انتخاب محمد علاوی، به مقام نخست‌وزیری از سوی برهم صالح، رییس‌جمهوری عراق، در اعتراض به این انتخاب به خیابان آمدند. این اعتراضات، با وجود وعده‌های محمد علاوی برای پاسخ دادن به خواسته‌های کلیدی معترضان ضدحکومتی در عراق، ادامه دارد.

پس از چهار ماه بحران و با گذشت دو ماه از کناره‌گیری عادل عبدالمهدی از مقام نخست‌وزیری، برهم صالح، شامگاه شنبه اول فوریه/۱۲ بهمن، هشدار خود را عملی کرد و با استفاده از اختیارات خود بر اساس قانون اساسی، نخست‌وزیر جدید را تعیین کرد.

انتخاب محمد توفیق علاوی به مقام نخست‌وزیری از سوی برهم صالح، در بخش‌هایی از عراق از جمله بغداد وشهرهای شیعه‌نشین همچون نجف، ناصریه و بصره با مخالفت گسترده روبرو شد.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است، معترضان عراقی که در میدان تحریر در بغداد تجمع کرده بودند هدف حمله گروهی از هواداران مقتدی صدر قرار گرفته و تعدادی از آنها مجروح شدند. هواداران مقتدی صدر انتخاب محمد علاوی را مورد حمایت قرار دادند.

معترضان مدنی و ضدحکومتی در عراق، پس از کناره‌گیری عادل عبدالمهدی خواستار روی کارآمدن یک شخصیت مستقل سیاسی بودند.

معترضان با این انتخاب مخالف هستند زیرا محمد علاوی را وابسته به یک نظام سیاسی می‌دانند که پیش از این خواستار کناره‌گیری آنان شده بودند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در شهرهای بزرگ عراق، معترضان راه‌های  ورودی به شهرها را با آتش زدن لاستیک مسدود کردند.

در شهر دیوانیه، معترضان پس از ورود به اماکن دولتی، خواستار تعطیلی این اماکن شدند و دانشجویان هم از رفتن به کلاس‌های درس خودداری کردند.

رادیوفرانسه گزارش داد؛ معترضان شعار «علاوی، انتخاب مردم نیست» سر می‌دهند.