شعله‌های آتش در فضا

0
208

رصدخانه جنوبی اروپا (European Southern Observatory) اخیراً تصویر جدیدی از سحابی شعله (Flame Nebula) منتشر کرده است.

سحابی شکارچی در این تصویر جدید منتشر شده توسط رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) همانند صحنه‌هایی از یک نمایش آتش‌بازی تماشایی در تعطیلات و جشن سال نو به نظر می‌رسد.

شاید در ابتدا تصور کنید آتشی در فضا شعله‌ور شده است، اما جای نگرانی نیست؛ چراکه این صورت فلکی نمادین نه در حال انفجار و نه در حال سوختن است و “آتشی” که در این تصویر می‌بینید، “سحابی شعله” صورت فلکی شکارچی و اطراف آن است که تصویرش در امواج رادیویی ثبت شده است.

تی ای نوشت، این تصویر توسط تلسکوپ رادیویی APEX که توسط رصدخانه جنوبی اروپا اداره می‌شود، ثبت شده است. تصویر تازه پردازش شده از سحابی شعله که در آن تصویر سحابی‌های کوچک‌تری مانند سحابی سر اسب نیز حضور دارند، بر اساس مشاهداتی که “توماس استنکه” (Thomas Stanke)، ستاره‌شناس سابق رصدخانه جنوبی اروپا و تیمش چند سال پیش انجام دادند، ایجاد شده است. چراکه آنها چند سال پیش برای آزمایش ابزار SuperCam که اخیرا در APEX نصب شده بود، جهت این تلسکوپ را به سمت صورت فلکی شکارچی تغییر دادند.

حال محققان نتیجه زحمات خود را دیده‌اند و اکنون نتایج مطالعه خود را در مجله “Astronomy & Astrophysics” منتشر کرده‌اند. صورت فلکی شکارچی یکی از معروف‌ترین مناطق آسمان است که ابرهای مولکولی غول‌پیکر و اجرام کیهانی وسیعی که عمدتا از هیدروژن تشکیل شده‌اند را در خود جای داده است و جایی است که ستارگان و سیارات جدید بسیاری در آن تشکیل می‌شوند.

رسانه‌های علمی نوشتند؛ این ابرها در فاصله بین ۱۳۰۰ تا ۱۶۰۰ سال نوری از ما قرار دارند. این سحابی گسیلشی خوشه‌ای از ستاره‌های جوان را در مرکز خود جای داده است که این ستارگان جوان نیز تشعشعات پرانرژی ساطع می‌کنند و سبب درخشش گازهای اطراف می‌شوند.

علاوه بر سحابی شعله و اطراف آن، “استنکه” و همکارانش توانستند طیف وسیعی از اجرام دیدنی دیگر مانند سحابی‌های بازتابی مسیه 78 و NGC 2071 را نیز مشاهده کنند. در اخترشناسی، سحابی بازتابی به ابر میان‌ستاره‌ای گفته می‌شود که نور ستاره یا ستارگان نزدیک خود را منعکس می‌کند. این تیم حتی یک سحابی جدید کشف کردند.

سحابی جدید همانند یک جسم کوچک که از نظر ظاهری تقریبا دایره‌ای بود، به نظر می‌رسد. اخترشناسان نام آن را سحابی گاو (Cow Nebula) نهادند.