سوئیسی‌ها به ممنوعیت «نقاب» یا «روبنده» رای مثبت دادند

0
231

مردم سوئیس روز یکشنبه 7 مارس در یک همه‌پرسی با طرح ممنوعیت پوشش صورت مانند «نقاب» یا «روبنده» يا «برقع» در اماکن عمومی شرکت کردند و 52 درصد رای به ممنوعیت آن دادند.

قانون ممنوعیت پوشش صورت پیشتر توسط کشورهای فرانسه، دانمارک، هلند، بلغارستان و اتریش به اجرا در آمده بود و اکنون در سوئیس به رای گذاشته شده است.

پیشنهاد همه‌پرسی لایحه ممنوعیت پوشش صورت که با هدف جلوگیری از پنهان‌سازی چهره زنان در اماکن عمومی به رای مردم گذاشته شده توسط «حزب خلق سوئیس» مطرح شده است که موضع انتقادی نسبت به اسلام دارد. این حزب در سال 2009 نیز بحث ممنوعیت ساخت مناره‌ مساجد در این کشور را پیش برد.

رئیس حزب خلق سوئیس، مارکو کیزا در بیانیه‌ای گفته بود: «روبنده سدی بین فرد و محیط ایجاد می‌کند و بنابراین از یکپارچگی در جامعه جلوگیری می‌کند.»

در همین راستا، برخی از گروه‌های فمینیستی و مسلمانان از این طرح حمایت کردند و معتقدند که پوشش کامل صورت برای زنان ظالمانه است.

برخی هم این طرح را محکوم کرده‌اند و آن را محدودیت خواندند. آنها می‌گویند نباید به زنان گفته شود چه چیزی بپوشند.

شورای مرکزی اسلامی سوئیس نیز گفت که نتایج این همه‌پرسی «با انگیزه اسلام هراسی» بوده است.

در صورت تبدیل شدن این طرح به قانون در مجلس کانتون‌های سوئیس، پوشاندن صورت در مکان‌های عمومی مانند رستوران‌ها، وسایل حمل و نقل عمومی، یا قدم زدن در خیابان غیرقانونی ‌می‌شود. این طرح برای پروتکل‌های بهداشتی در مورد پوشش صورت اعمال نمی‌شود.

العربیه نوشت؛ طبق آمار رسمی، حدود 5 درصد از کل جمعیت سوئیس مسلمان هستند و حداکثر چند ده زن مسلمان در این کشور از پوشش کامل صورت استفاده می‌کنند.